Jon Anders Skau, kommunikasjonssjef i Å Energi
Jon Anders Skau, kommunikasjonssjef i Å Energi

☀️Sommerpraten:

Energi-topp hyller regjeringens strøm-kommunikasjon

– Viser hvordan kommunikasjon kan brukes proaktivt for å ta eierskap til en utfordrende samfunnsdebatt, sette agenda og bygge tillit.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.

I tillegg får vi blant annet høre hva deres mest minneverdige sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det Jon Anders Skau, kommunikasjonssjef i Å Energi, som svarer i Sommerpraten.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Ha ferie og koble av. Ser fram til lange og forhåpentligvis varme sommerkvelder sammen med familien. Vi er midt i husbygging, så det blir ingen lange ferieturer i år – fokuset blir å gjøre nåværende bolig klar for salg til høsten. Men jeg gleder meg til både små og store opplevelser med familien: den obligatoriske turen til Danmark, hyttebesøk på Hvaler og fine dager i Sørlandsskjærgården.

– Hva er det rareste eller mest minneverdige du har opplevd på ferie? 

– For en del år siden var vi i et bryllup i Italia og benyttet anledningen til å ta en ekstra ferieuke i Toscana. På vei gjennom regionen i leiebil svingte vi innom en fin, gammel by omkranset av historiske steinmurer. Vi kjørte rett inn gjennom hovedporten og den svingete gata vi fulgte ble smalere for hver meter vi kjørte. Til slutt var gata så smal at det var umulig å fortsette med bilen. Vi fikk kjøpt en is fra en isbar, før det ble en lang og kronglete vei ut igjen med mye manøvrering og latter fra baksetet.

– Hvem i bransjen har imponert deg det siste året? 

– Jeg synes mange er veldig flinke. Regjeringen gjorde etter min mening et overraskende, men godt strategisk grep da de lanserte Norgespris i vinter. Strømavtalen som gjør det mulig å tegne lik strømpris i hele landet ble lansert i vinter og vedtatt på Stortinget nå før sommeren. Uavhengig av hva man måtte mene om selve ordningen, viser det hvordan kommunikasjon kan brukes proaktivt for å ta eierskap til en utfordrende samfunnsdebatt, sette agenda og bygge tillit. Godt strategisk grep, både politisk og kommunikativt. 

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– Her er det garantert mye jeg ikke har fått med meg. Det er få kampanjer som har festet seg. I løpet av de siste årene synes jeg Forsvaret har levert mye bra og er flinke til å treffe på budskapene i lys av det som skjer i verden rundt oss. 

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Utover det å ha god innsikt i og beherske KI-verktøy, vil mitt viktigste råd være å bruke tid på å virkelig forstå virksomheten – hvordan den er organisert, hvilke mål den har, og hvilke utfordringer den står overfor. Det er først når man har den helhetlige forståelsen at man kan gi strategiske og treffsikre kommunikasjonsråd som viser hvilken kraft og verdi kommunikasjon faktisk har som verktøy på kort og lang sikt.

– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?

– Jeg synes både Forræder og Spillet har vært utrolig underholdende å følge med på, men jeg er usikker på hvordan jeg selv ville taklet det intense sosiale spillet. Derfor ville jeg nok valgt Kompani Lauritzen. Det å stadig utfordre seg selv, både fysisk og mentalt, og jobbe målrettet for å bli den beste versjonen av seg selv, er noe jeg tror jeg ville hatt stor glede av – både underveis og i etterkant. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS