Presseansvarlig og senior kommunikasjonsrådgiver, Julie Wentzel Frøland, i WWF Verdens naturfond.

Dette mener pressesjefen i WWF er det vanskeligste med klima- og miljøkommunikasjon

– Jeg kjenner det jo på meg selv også, noen ganger føler jeg meg så overveldet av alt rundt meg at jeg bare må stenge ute alle dårlige nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

I dag er det presseansvarlig og senior kommunikasjonsrådgiver, Julie Wentzel Frøland, i WWF Verdens naturfond som svarer i spalten.

– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er presseansvarlig og senior kommunikasjonsrådgiver i WWF Verdens naturfond. Jobben min innebærer alt fra å utvikle kommunikasjonsplaner og lage medieanalyser til å håndtere pressehenvendelser og skrive tekster. Ingen dager er like, og stort sett blir de helt annerledes enn det jeg har planlagt.

– Hva liker du best med jobben din?

– Først og fremst digger jeg hvor mye jeg lærer av de dyktige og kunnskapsrike folkene i WWF. For å være en god kommunikasjonsrådgiver må jeg vite en del om det aller meste organisasjonen driver med, og da hjelper det å ha kolleger som aldri sier nei til en kaffeprat om sakene de jobber med.

  • Les flere #MinJobb her

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Rydde e-post! Jeg starter hver uke med en optimistisk plan om å holde orden på innboksen min, men får det aldri helt til. Det har heldigvis blitt bedre etter at vi begynte å bruke Teams.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Det har aldri vært noe tvil om at jeg ville gjøre noe relatert til språk og formidling, for jeg har alltid vært veldig fascinert av det. Å bli kommunikasjonsrådgiver var ikke en bevisst plan, men det passet seg veldig godt.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– De som tør å ta et ærlig oppgjør med sine egne mangler, for eksempel når det gjelder bærekraft.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Jeg ble nesten litt rørt da Bent Høie, i forbindelse med fremleggelsen rusreformen, var så tydelig på at han tok feil alle de årene han argumenterte mot den. Det er egentlig litt rart at ikke flere topp-politikere er ærlige på at de endrer mening. Det viser jo bare at de lytter, reflekterer og er villig til å ta til seg ny kunnskap. Det gir tillit!

– Hva er god kommunikasjon?

– Å faktisk forstå hvem du snakker til, og hvorfor de skal gidde å lytte til deg. Altfor mange hopper over det stadiet av planleggingen, og vil bare at flest mulig skal høre det de har å si. Hvis du ikke først prøver å forstå hva som driver folk, vil du ikke nå frem.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Det aller vanskeligste med klima- og miljøkommunikasjon er å finne den rette balansen mellom skrekk og optimisme. Hvordan gjøre folk bevisste på den ganske skremmende realiteten vi styrer mot, men samtidig inspirere og motivere folk til å gjøre endringer? Det handler like mye om konteksten folk mottar budskapet i, som budskapet i seg selv. Jeg kjenner det jo på meg selv også, noen ganger føler jeg meg så overveldet av alt rundt meg at jeg bare må stenge ute alle dårlige nyheter. Det gjør det utrolig utfordrende å nå frem.

Powered by Labrador CMS