Petter Stordalen

Slik bygger Stordalen sitt kommunikasjonsimperium

Petter Stordalen har vært med på å starte seks byråer på kort tid.

Publisert

(Arendal:) – Det Petter bidrar med er å gi byråene våre en tillit i markedet og å åpne masse dører. 

Det sier Marius Parmann, til KOM24.

Nylig ble det kjent at Petter Stordalen starter sitt sjette byrå på noen år. De fire siste på bare halvannet år.

– Svært begrenset

Hva er det som får en hotellmilliardær til å satse på PR, kommunikasjon og reklamebyråer og hvor mye penge har han egentlig brukt på denne satsingen?

Det får vi ikke vite, da Stordalen selv ikke vil uttale seg om satsingene sine og henviser videre til Marius Parmann, som er partner og byråleder i Storm Communications

Marius Parmann

– Det er ikke en relevant problemstilling at vi har noe form for pengedoping fra eieren, sier Parmann selv, til KOM24.

Men han legger ikke skjul på at det gir dem en trygghet.

– Men kapitalbehovet har vært svært begrenset, sier han.

Storm-miljøet består nå av Storm Communiations, Storm Samfunn, Storm Finko og Storm Spor, som utgjør PR og kommunikasjonsdelen. Så utgjør Smør og Smeh den mer kreative delen av gjengen. I tillegg samarbeider de og med Seen, som Stordalen har en stor eierpost i.

– Når vi starter nye byråer er det for vi ser et tjenestebehov i markedet. Og vi ser at vi nok best dekker det ved å få tak i ordentlig flinke folk som er eksperter på akkurat det, sier han.

Han understreker og at de alt da vet at det er et marked der, med kunder som er villige til å betale for de tjenestene.

Parmann sier at den største investeringen de gjør er i menneskene.

– Det gjøres med en trygghet på at dette skal vi klare å regne hjem. Så om det tar noe tid før de nye satsingene blir ordentlig lønnsomme, men det er ikke store investeringer vi gjør.

– Trygghet å ha han med seg

– Er det doping å ha Stordalen med på laget? 

– Det er ikke en relevant problemstilling at vi har noe form for pengedoping fra eieren. Det gir en trygghet, det er riktig, men kapitalbehovet har vært svært begrenset, sier han, og fortsetter;

– Smeh har utviklet seg bra med god lønnsomhet og kunder, de har fått tak i flinke folk og så ser markedet at flinke folk vil de jobbe med, så får de oppdrag.

– Men dette med flinke folk, det er vel mye lettere å få flinke folk til å gå til et byrå som du vet har Stordalens penger i ryggen?

– Flinke folk er opptatt forskjellige ting, de vil ha en spennende arbeidshverdag, men de er også opptatt av trygghet og ser at det fundamentet vi har skapt gir trygghet. Og med Petter i ryggen får vi en attention i markedet når vi starter nye satsinger, så får vi veldig fin oppmerksomhet rundt det, sier han og bekrefter at det er en trygghet å ha Stordalen med seg. 

– Det er viktig for store kunder når de tar et bet på oss, som er et relativt ungt byrå i markedet. Og så tror jeg vi smittes av Petters energi, utfordrervilje, skaperkraft og gjennomføringsevne. Det er verdier mange kunder kjenner igjen hos oss og Petter og Strawberry. 

De fire byråene som var aktive i 2024 hadde en samlet byråinntekt på 56,7 millioner kroner og et årsresultat på 6,95 millioner kroner. Storm Communications og Storm Samfunn tok utbytter på henholdsvis 1,5 og 4 millioner kroner.

Parmann forteller at de har relativt tett kontakt med Stordalen, primært gjennom WhatsApp.

– Vi har en WhatsApp-kanal hvor det noen ganger i uken flyr noen meldinger, forteller han.

Parmann kaller Stordalen deres viktigste støttespiller. 

– Skaper sårbarhet

– Han er veldig interessert i det vi jobber med, heier på oss, bidrar med å skape enga og åpne dører. full tillit til at vi kan bygge selskapene som vi mener er best. fint lite i den daglige driften.

Han forteller at når de har strategiske veivalg eller utfordringer eller større spørsmål, er Stordalen den beste sparringpartneren som er lett å snakke med

Etter fire byråetableringer på halvannet år, drar de nå litt i bremsene i Munchs gate.

– Jeg kjenner at nå skal vi roe litt ned på nyetableringer, sier han og sier de skal utvikle de seks byråene de har for å gi dem et best mulig fundament i markedet.

– Det at vi har flere innganger til kundene tror jeg er en fordel. Vi henvender oss til ulike deler av organisasjonen, det gir oss en bredere plattform som gjør at vi kan gjøre oss attraktive for kundene på ulike måter og nok gir en bedre stabilitet på sikt, sier han.

Men det betyr ikke at det er full stopp for nye byråer. 

– Jeg utelukker ikke at det kan dukke opp nye ideer eller flinke folk, sier han.

I dag er de rundt 40 ansatte i de seks byråene.

– Vi prøver å ta det sten for sten, vi vil ikke ha for mange på en gang, det skaper sårbarhet. Men vi er opportunistisk når flinke folk vil jobbe med oss eller vi ser flinke folk vi vil jobbe med, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS