– Vi er ikke overrasket over at folk fremdeles er skeptisk til påvirkningen fra kunstig intelligens.Det kommer et initiativ fra EU (AI-Act), som det nok vil ta noen år før blir implementert i Norge. Det har vi ikke tid til å vente på, sier Pål Wien Espen, direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Kunstig intelligens utvikler seg i stor fart, og brukes i stadig flere sammenhenger.

Ny KI-rapport fra TRY:

Flere er bekymret for hvordan KI vil påvirke samfunnet

TRY har kommet med flere nøkkeltall om kunstig intelligens i en ny rapport.

Publisert

36 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år sa at de hadde brukt KI-verktøy i løpet av de siste tre månedene i 2024.

Det kommer fram i en ny rapport fra TRY med tittelen «AI anno 2025».

Noen funn:

  • 65 prosent av de mellom 16 til 24 bruker KI aktivt.
  • 70 prosent av statlige virksomheter bruker KI i sitt daglige arbeid.
  • 55 prosent av nordmenn synes det er vanskelig å kvalitetssikre KI-informasjon.
  • Menn bruker KI mer enn kvinner (42 vs. 30 prosent).
  • Oslo topper listen med 52 prosent KI-brukere, mens Troms og Nordland har lavest andel.
  • 44 prosent er i stor grad bekymret for hvordan KI vil påvirke samfunnet i fremtiden.

I arbeidet med rapporten har eksperter på området bidratt, i tillegg til at den også bygger på kvalitative intervjuer. De har også gått gjennom forskning, nyhetsartikler, bransjerapporter og offisielle dokumenter fra myndigheter og organisasjoner, står det.

I tillegg til å handle om stortingsvalget, nordmenns KI-vaner, økonomiske og juridiske spilleregler og KI for bedrifter, inneholder rapporten et kapittel om KI og kreativitet.

«Kvalitet handler fortsatt om mennesker: Når alle kan lage pene bilder med KI, blir det viktigere enn noensinne å ha folk som vet hva de vil fortelle. Den avgjørende forskjellen ligger hos folk som forstår merkevarer, målgrupper og hva som faktisk skaper endring», står det.

Kun 35% av bedrifter har en KI-strategI. Mange snakker om KI, men få vet hvordan de skal bruke det strategisk i hverdagen, viser rapporten.

Den viser også at folk som jobber med kommunikasjon og informasjon er i toppen når det gjelder KI-bruk, og at de i stor grad bruker det til tekstanalyse. 

De bruker også verktøyene til generering av språk og maskinlæring for dataanalyse.

Hele oversikten kan du se under:

Denne figuren viser hvilke bedrifter som bruker KI mest, og hva de bruker det til.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS