Unge kreatører fikk pitche for LEGO: – Veldig moro
Siren og Oliver hadde en idé til en kampanje, og fikk muligheten til å presentere den hos den verdensberømte merkevaren.
– Det var veldig moro å få en så sjelden og kul mulighet, sier Oliver Arntsen til KOM24.
Sammen med Siren Marie Fredheim Auestad fikk han besøke kontoret til LEGO i Oslo, for å pitche en idé til en kampanje.
Idéen har de sittet på en stund, og Kristoffer Reppen i Søndre Reklamebyrå var den som la til rette sånn at de fikk muligheten.
– Vi har opparbeidet oss en portefølje med flere idéer, og en av dem handlet om Lego. Vi kan ikke si alt om hva kampanjen innebærer, men målet er å gjøre Lego relevant for enda flere målgrupper, sier Arntsen.
Nerver
Pitching er et sentralt og tidvis omdiskutert tema i reklamebransjen. De to kreatørene mener det er viktig å trene på det, og er ikke i tvil om at denne erfaringen var nyttig.
– Det er jo alltid litt nerver involvert når man skal pitche. Men det er mer gøy enn skummelt, sier Arntsen.
Han ble nylig ferdig med en bachelorgrad i kreativ markedskommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Auestad har fullført en bachelorgrad i art direction på Westerdals.
– Det å faktisk pitche til en kunde er ikke noe vi har jobbet med på studiene våre. Vi har jobbet mye kreativt og fått mange tilbakemeldinger på det, men jeg vil anbefale alle å komme seg ut og prøve hvis de får sjansen, sier Auestad.
De er begge enige om at de ble tatt godt imot av LEGO. Nå skal idéen deres sendes videre til de som jobber med kommunikasjon for selskapet i Danmark.
LEGO er en verdensberømt merkevare som har kontorer i flere ulike land.
– Som mange andre har vi et nostalgisk forhold til LEGO fra barndommen. Idéen springer utifra et ønske om å øke LEGO-interessen blant en gruppe mennesker som tror de har vokst fra LEGO, sier Auestad.
Hårete mål
At akkurat de to begynte å jobbe sammen, var litt tilfeldig. Nå har de store ambisjoner for tiden framover.
– Vi så begge etter praksis i starten av februar i år. Da møtte jeg Oliver hos et byrå jeg besøkte, og skjønte at han var på utkikk etter det samme som meg. Vi begynte å jobbe sammen, og skjønte at det fungerte ganske bra, sier Auestad.
– Det er veldig viktig å finne seg en makker som man jobber godt med. Vi er begge interessert i de samme tingene, som psykologi og sosiologi, og vi har ambisjoner om å lage reklame som kan være nyttig. Mange har et negativt syn på reklame, men det har vi lyst til å gjøre noe med, sier Arntsen.
Søndre-rådgiver Kristoffer Reppen har følgende å si om Auestad og Arntsen:
– For en tid tilbake kom et rykende fersk nyutdanna team og banket på døra til Søndre med mappa si. Det var Oliver og Siren. En av idéene de hadde var en idé for Lego som jeg syntes var for god til ikke å bli presentert for kunden, og som nyutdannet vet jeg hvor verdifullt det er å få testet seg.
Han kontaktet LEGO, og bare noen dager senere fikk de presentere det de hadde jobbet med.
– Det er flere ganger jeg har fått presentert gode idéer fra studenter og ferske team som aldri har blitt presentert for en kunde. Å gi de unge muligheten til akkurat dette krever lite, men har en stor verdi for teamet som er i startgropa. Den siste tiden har vi fått muligheten til å bli enda bedre kjent med Oliver og Siren, og vi gleder oss til veien videre, sier Reppen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no