Studentene står i kø for å få praksisplass i kommunikasjonsbransjen, mens antallet ledige stillinger fortsetter å falle.

Rekordkamp om praksisplassene i kommunikasjonsbransjen

Når kommunikasjonsbransjen bremser, blir kampen om praksisplassene hardere. Flere av landets største byråer melder nå om rekordmange søkere til vårens internships.

Publisert

Nylig skrev KOM24 at antall ledige stillinger i kommunikasjonsbransjen har falt med hele 66 prosent det siste året, ifølge tall fra FINN jobb. 

Nå viser en runde til flere av bransjens største byråer at interessen for internships er skyhøy – og at praksisplassene i økende grad ses som inngangsbilletten til en strammere bransje.

Rekordinteresse 

Geelmuyden Kiese melder om rekordstor interesse til vårens internship.

– Geelmuyden Kiese har alltid vært et attraktivt springbrett inn i bransjen, men vi har sjeldent fått flere søknader og henvendelser enn i år, sier Hillevi Leknes, som leder byråets internship i Corporate Affairs.

Hun beskriver søkerbunken som sterkere for hvert år.

Hillevi Leknes leder internship-programmet i Corporate Affairs hos Geelmuyden Kiese, som i år opplever rekordstor interesse.

– Det viser at unge talenter motiveres av ansvar og utfordringer – ikke skuldersitting og kaffehenting. Derfor er vi tydelige på at internshipet hos oss handler om reelt ansvar, og vi er veldig stolte av hvor flinke, arbeidsomme interns vi får hvert år. Hvis noen fremdeles har et bilde av gen Z som late, kan det kanskje være et tegn på at man bør se på rekrutteringsprosessen.

GK rekrutterer ikke etter fast antall plasser, men etter kompetanse og motivasjon. 

– Internshipet er definitivt den viktigste rekrutteringskanalen til fast stilling på juniornivå. Samtidig vet vi at de fleste ikke nødvendigvis skal ende med fast jobb hos oss, sier Leknes. 

Hun mener rekordinteressen sier mye om utviklingen i bransjen.

– Årets rekordinteresse kan tyde på at konkurransen i bransjen skjerpes. Samtidig er ikke den tverrfaglige søkermassen ny – snarere tvert imot er forretningsmodellen vår bygget på at vi er rådgivere med ulik bakgrunn. At vi får søkere som også kan velge blant attraktive stillinger i andre bransjer tyder på at vi fremdeles appellerer til de riktige kandidatene for oss.

Nesten 100 søknader

Også hos Corporate Communications er interessen høyere enn på lenge.

– Nesten 100 søknader er likevel litt flere enn tidligere år, der vi har snittet på rundt 70, forteller Tone Vesterhus, managing partner i Corporate Communications.

– Vi har et luksusproblem, sier Tone Vesterhus i Corporate Communications, som fikk nær 100 søknader til vårens internship.

Byrået utlyser internships to ganger i året og tar vanligvis inn to–tre interns per halvår.

I søkerbunken er mange engasjert i politikk eller foreningsliv, og flere har hatt både internships og deltidsjobber fra før.

– Vi har et luksusproblem, for det er rett og slett kjempevanskelig å kun velge noen få. Jeg blir imponert, og samtidig glad for at jeg ikke trenger å konkurrere med den gjengen. Jeg hadde nok ikke nådd opp.

Hun mener årets søkertall sier mye om situasjonen i bransjen.

– Det kryr av flinke folk som er interessert i kommunikasjonsbransjen. For arbeidsgivere er dette et luksusproblem, mens det selvsagt også betyr at det kan være utfordrende for kandidatene.

Vesterhus sier flere av deres rådgivere startet som interns.

– Vi ønsker selvsagt å gi unge, flinke folk en god læringsarena, men vel så ofte opplever vi at det er interns som lærer oss nye ting. Det er en skikkelig vitamininnsprøyting for hele sjappa å få inn interns.

– Praksisplassene har høy verdi

Erle Syrdalen Dovland i TRY Råd sier interessen for praksisplassene er høy, og at studentene søker tidligere enn før.

Hos TRY er søknadsbunkene også høye. Både TRY Råd og TRY Opt har internship-programmer ute nå. Til våren planlegger de å ta inn tre til fem praksisstudenter.

– Vi slutter aldri å bli imponerte, særlig over proaktiviteten og kvaliteten på søknadene, sier rådgiver Erle Syrdalen Dovland i TRY Råd og Sander Landmark, sosiale medier-spesialist hos TRY Opt. 

Majoriteten av søknadene kommer fra bachelor- og masterstudenter, men også fra ferdig utdannede kandidater. TRY mener interessen sier mye om markedet akkurat nå.

– Vi noterer oss at studentene er enda tidligere ute i år. Det viser at en praksisplass eller et internship har høy verdi for studentene – enten fordi det fører til fast jobb, eller fordi erfaringen gir dem bedre forutsetninger for å lande jobb etter studiene.

– En praksisplass har høy verdi for studentene, sier Sander Landmark i TRY Opt. Byrået planlegger å ta inn flere praksisstudenter til våren.

TRY har god erfaring med å rekruttere tidligere praksisstudenter.

– Det er med andre ord ingen hemmelighet at det er et mulig resultat, selv om det selvsagt ikke kan gis noen garantier. Samtidig ser vi på praksis som en viktig læringsarena for både studentene – og oss selv, som vi villig investerer i.

– Flere åpne søknader enn før

Hos Synlighet har de registrert rundt 40 søknader i løpet av to uker – litt opp fra tidligere.

– Det vi har lagt merke til gjennom hele 2025, er en økning i åpne søknader om praksisplasser. Vi får nesten ukentlig søknader fra studenter, nyutdannede eller arbeidsformidlingstjenester, som lurer på om det er åpning for praksisplasser, sier Øystein Opperud, byråleder for Synlighet Oslo.

– Vi får nesten ukentlig søknader om praksis, sier Øystein Opperud, byråleder for Synlighet Oslo.

De fleste søkerne kommer fra Høyskolen Kristiania i Oslo og BI i Bergen, og mange har allerede bygget en portefølje fra studiene.

– Fokuset er læring for dem, ikke at de skal øke vår produksjonskapasitet. 

Synlighet tilbyr vanligvis mellom fire og sju praksisplasser hvert semester fordelt på sine fire kontorer.

– Praksis er først og fremst en måte vi kan bidra til utdanningen av fremtidige markedsførere og kreatører, i tillegg til å stille opp med foredrag og kurs på skolene. Noen ganger fører det til fast ansettelse, men ikke som hovedregel. 

Han opplever at det er færre praksisplasser og nybegynnerstillinger i markedet enn tidligere:

– Vi forstår at det er krevende å tilby praksisplasser, men tror man er tjent med å legge ned innsatsen. 

På tvers av byråene peker alle på samme trend: stadig flere søker praksis, nivået stiger – og praksisplassene blir en stadig viktigere inngangsbillett til en bransje der konkurransen om jobbene hardner til.

Powered by Labrador CMS