Pitch-prosessen tok et halvt år: – Var på forskjellig sted Like før påske var pitch-anbefalingene fra Kreativt Forum og ANFO klare. Partene deler sine oppfatninger om samarbeidet.
Nå er de i mål: Her er pitch-anbefalingene fra KF og ANFO I fjor høst ble det varslet at Kreativt Forum, ANFO og Mediebyråforeningen skulle komme med felles anbefalinger til byråkonkurranser. Nå er to av organisasjonene i mål.
Hyper tapte TV-aksjonen-pitch på målstreken – slenger honoraret tilbake på bordet Hyper viser storsinn etter tap i TV-aksjonen-pitch mot Anorak, og donerer sitt honorar til årets viktige sak.
Hva koster kreativitet egentlig? «I stedet for å diskutere pitching og timepriser, gjerne med negativt fortegn, burde vi kanskje heller snakke om forretningsmodeller, verdiøkende prosesser og verdibasert prising?», skriver Jan Morten Drange.
Camilla Gåre om de første månedene som leder: – Har vært en bratt læringskurve Camilla Gåre tok over som leder i Mediebyråforeningen i sommer. Det første halvåret har bydd på flere overraskelser.
Ti råd for vellykket pitch: Fra byråets og kundens perspektiv «Som en som har vært deltaker på begge sider av bordet, er det noen råd både kunde og byrå bør ta til seg før fasiten er satt», skriver Yousef Musavi.
Etterlyser pitch-føringer som ble varslet i oktober: – Det haster For to måneder siden varslet Kreativt Forum, ANFO og Mediebyråforeningen at de ville komme med føringer for byråkonkurranser. Dette er status på samarbeidet.
Million-pitch får kritikk: – Vi har fulgt bransjeråd Hafslund sier de har prøvd å lære av bransjen. Responsen er at det fortsatt er et stykke igjen.
Bente Kvam Kristoffersen reagerer på Dranges pitch-utspill: – Ble litt skuffa – Det er ikke gjennom pitcher man bygger kultur.
Lunar velger Hill+Knowlton som byråpartner Lunar inviterte i høst utvalgte byråer til en pitch, som Hill+Knowlton gikk seirende ut av.
9 av 17 byråer stilte seg bak pitch-regler samtidig som de deltok i omstridt anbudskonkurranse Hyper gikk til topps i konkurranse om stor kontrakt med Vann- og avløpsetaten.
– Jeg har selv opplevd den siste natten før man legger fram en pitch. Da ser du hva som virkelig bor i folk Jan Morten Drange i ANFO tror ikke på en full avskaffelse av byråkonkurranser. Men reglene kan finpusses, mener han.
Pitch perfect! Perfect pitch? «Ber vi om «unormalt» mye i et finaleheat er mitt råd at vi betaler en viss sum. På generelt nivå synes jeg faktisk ikke vi skal be om så mye at spørsmålet reises i det hele tatt», skriver Jan Morten Drange.
Dentsu X leverer varene til Wolt: – Danket ut ti andre byråer Wolt starter samarbeidet med Denstu X allerede 1. november i år.
Offentlige aktører med blandede reaksjoner på pitch-føringene Noen er kjent med Kreativt Forums nye regler, andre ikke.
Kritisk til omfattende anbudsrunde fra offentlig etat: – Problematisk Vann- og avløpsetaten fortalte ikke hvor mange som deltok i kampen om en stor reklame-kontrakt. Etaten forsvarer gjennomføringen, og mener det er uproblematisk.
Dette sier byråene om pitch-føringer fra Kreativt Forum KOM24 har snakket med flere reklamebyråer om de nye føringene for byråkonkurranser.