
Her er selskapene som farger logoen i juni
21 av 25 av Norges største selskaper markerer Pride med regnbue-logoer, flagg og synlig støtte i egne kanaler. – I en tid der flere vakler, står vi trygt og bestemt, sier Telia.
Pride-måneden er i gang, og i norske bedriftskanaler dukker regnbuefargene opp.
I en kartlegging KOM24 har gjort blant 25 av Norges største selskaper, svarer hele 21 at de i år markerer Pride visuelt – med endret logo, profilbilde eller annen grafisk profil.
Se hele oversikten nederst i saken.
– Vi står fast

Blant aktørene som har regnbue-logo i juni, finner vi selskaper som DNB, TINE, KLP, Storebrand, OBOS, Gjensidige, NorgesGruppen, Vy, Bane NOR, Reitan Retail og Telia.
– I en tid der flere selskaper vakler, står vi fast, trygt og bestemt ved vårt fokus på arbeid for mangfold, likeverd og inkludering, skriver Telia Norges kommunikasjonssjef Ellen Cecilie Scheen til KOM24.

TINE markerer Pride for tredje året på rad, med regnbue-logoer i sosiale medier, flagging på meierier og gårder – og deltakelse fra eiere over hele landet.
– Vi ønsker å vise at TINE som arbeidsgiver speiler mangfoldet i samfunnet, der alle er inkludert. Å markere Pride er både viktig og riktig, i og med at samvirket er tuftet på fellesskap og tydelige verdier, skriver kommunikasjonssjef Sindre Ånonsen.
– Blir raskt avslørt
OBOS har etter hvert god tradisjon for å markere Pride.
– For oss handler det ganske enkelt om retten til å elske den man vil og være den man vil være, skriver kommunikasjonsdirektør Thomas Skjennald.
Debatten om pinkwashing gjør at flere selskaper veier sine Pride-markeringer med omhu. Skjennald mener det er viktig å tørre å ta stilling – og å følge det opp i praksis.
– Kynisk pinkwashing blir nok raskt avslørt, men hvis frykten for å trå feil gjør at man ikke tør å gjøre noe er vi jo like langt. Hos oss startet det med flagging og har senere blitt flere aktiviteter. Vi tror det er veien å gå.
Som tidligere år endrer NorgesGruppen logo i sosiale medier og på egne nettsider i anledning Pride.

– Våre 45.000 medarbeidere er like mangfoldige som samfunnet for øvrig. Vi mener at alle mennesker er like mye verdt, og Pride-måneden er en viktig anledning til å markere både likeverd og menneskeverd, skriver kommunikasjonssjef Kine Søyland.
Konsernet markerer Pride med støtte til både Oslo Pride, Foreningen Fri og Amnesty, samt interne arrangementer og økt synlighet i interne og eksterne kanaler.
– Vi forstår at det stilles spørsmål rundt om kommersielle aktører profilerer seg på Pride. Vår deltakelse handler likevel ikke om salg av varer, men om å synliggjøre at vi ønsker at våre medarbeidere skal føle seg trygge på jobb og trives som den de er, skriver Søyland.
– Ikke bare et engangsstunt
Gjensidige har endret logo siden 2019 og jobber med mangfold, blant annet med egne LHBTIQ+-nettverk og interne regnbuedager.
– Vi tenker at en Pride-markering ikke skal være et engangsstunt, men en del av et helhetlig arbeid knyttet til mangfold, skriver kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad.
Telenor er partner med Oslo Pride i 2025 – og i år blir det «mye Telenor i skjønn kombinasjon med Pride-fargene», forsikrer kommunikasjonsdirektør Bård Flaarønning.
– Det viktigste vi gjør er nok likevel å bygge en kultur der respekt for hverandre, og at du kan være hele deg, gjennomsyrer alt, skriver han

Flaarønning mener det er positivt at store selskaper blir utfordret.
– Det er bra at ansatte, kunder og folk ber oss gjøre som vi sier, og at store selskap blir sett i kortene. Nettopp derfor er det viktig for Telenor at vi faktisk gjør noe. Og i år er det kanskje viktigere enn noen gang.
– Samtidig må vi ikke lage høyere terskel for folk og selskap som vil bidra. Vi tenker lave skuldre og gode intensjoner også er viktig i diskusjon om mangfold, skriver Flaarønning.
– Det forplikter å farge logoen
Også i år markerer Posten Bring Pride med regnbuefarger på kjøretøy, pakkebokser og innleveringskasser over hele landet.
– Å markere Pride visuelt og med en tydelig fysisk tilstedeværelse og engasjement forsterker budskapet og viser vårt ektefølte engasjement. Vi er nå inne i en tid hvor ting vi tidligere tok for gitt er i endring, og da er det enda viktigere med standhaftighet og tydelighet rundt de verdiene vi står for, skriver kommunikasjonsdirektør Kenneth Tjønndal Pettersen.
Posten Bring er for fjerde år på rad partnerbedrift med Oslo Pride, og har etablert et eget «Regnbuenettverk» for skeive og allierte i organisasjonen.
DNB, som er hovedpartner for Pride i Oslo og Bergen, legger også i år regnbuefarger på logoen i digitale kanaler og flagger med regnbueflagg.
– Det forplikter å heise regnbueflagget og farge logoen i regnbuefarger, så pinkwashing er absolutt et begrep vi og andre organisasjoner må ta på alvor, skriver fagansvarlig for mangfold og inkludering, Wenche Fredriksen.
– Vi er veldig bevisste på at å heise regnbueflagget er noe vi må gjøre oss fortjent til året rundt – og det mener jeg vi gjør.

– Viktigere enn noen gang
Å markere Pride visuelt er et bevisst og verdibasert valg for Storebrand, som igjen er stolt støttespiller av Oslo Pride.
– I en tid der verdier og rettigheter utfordres, mener vi det er viktigere enn noen gang å bruke stemmen og vise hvor vi står, skriver konserndirektør Tove Selnes.
– Når vi bruker regnbuefarger i profil og visuelle uttrykk, handler det om å signalisere at vi er et sted hvor alle skal kunne være seg selv og føle seg trygge.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no