Orlando Wood fra System 1 var på plass i Oslo.

Én spesiell utvikling skaper bekymring hos reklameguruen

Orlando Wood mener vi de siste 20 årene har laget dårligere reklame, også i Norge.

Publisert

(Steen & Strøm - Oslo): – Det bekymrer meg aller mest fordi vi ser at reklame ikke er like effektivt som før. Og den utviklingen har kommet samtidig som dette skiftet gradvis har tatt over, sier Orlando Wood til KOM24.

Briten hadde tatt turen til Mediedagen i Oslo, og holdt en lang seanse der han advarte om det han ser på som svært negativt for alle som har kreative yrker i dag.

For å illustrere poenget sitt viste han først en reklamefilm for Specsavers som spilte på humor. Den inneholdt dialog og et morsomt poeng til slutt.

Deretter viste han en snutt som reklamerte for ølprodusenten Budweiser. En flaske med øl dukker opp, og skyves opp i ansiktet til den som ser på. Den avsluttes med navnet på merkevaren og et slagord.

– Budweiser-reklamen antar at folk allerede er interessert i merkevaren og produktet, og gjør veldig lite for å fange interessen til folk, sa han fra scenen.

Flere ville snakke med Wood på Steen & Strøm.

Mer humor

Og nettopp humor mener Wood vi må ha mer av. Han har siden 2005 jobbet i System 1 i London, som blant annet måler effekten av reklame og markedsføring.

Han er også forfatter, og har skrevet flere bøker om markedsføring.

Specsavers-reklamen representerer noe det var mer av før, men de siste 20 årene har reklamefolk gått fra å tenke på «showmanship» til å bli mer opptatt av «salesmanship», ifølge han.

– Konsekvensen er at vi blir en bransje med folk som tenker smått, og som når langt færre enn vi kunne gjort. Vi må underholde folk og gjøre oss fortjent til oppmerksomheten deres igjen, sier han til KOM24.

Han viste også et eksempel fra Norge, nærmere bestemt en reklame for vaskemiddelet OMO. Tre bamser snakker sammen om noe som også mennesker kan kjenne seg igjen i, nemlig det å bli eldre.

– Tror trenden du bekymrer deg for også gjelder her til lands?

– Ja, dette tror jeg gjelder overalt. Den norske filmen jeg viste er et godt eksempel på noen som tenker riktig, mener jeg. Og det gjør folk fremdeles av og til, men det går lenger tid mellom de virkelig gode jobbene. Standarden må opp.

Sosiale medier

Wood er enig med sin kollega Andrew Tindall, som på Den store Annonsørdagen forrige uke sa at sosiale medier har noe av skylden for utviklingen.

– Sosiale medier er én av disse «low attention media»-plattformene, som vi kaller det. Det er korte videosnutter som krever lite innsats å lage, men som ikke fungerer godt nok i lengden.

Fokuset til norske annonsører er derimot stikk i strid med dette. Det viser de ganske ferske tallene til WPP Media og Jarle Thalberg

I år kommer norske selskaper til å pumpe 13,5 milliarder kroner inn i sosiale medier totalt. Neste år vil det stige med ytterligere en milliard, ifølge han.

– Kanaler som TV, radio og BVOD gir mer oppmerksomhet, og det gir bedre muligheter til å belønne den som ser reklamen. Et humoristisk poeng eller et større budskap gjør at folk i større grad kan føle seg smarte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS