Petter Stordalen tar til orde for tydelig symbolbruk under Pride, etter at flere selskaper oppgir at de dropper regnbueprofilering.

Stordalen etter KOM24-sak: – Vår fordømte plikt å gjøre det

Petter Stordalen reagerer etter KOM24s sak om selskaper som dropper regnbueprofilering under Pride.

Publisert

– Hvis vi kan gi dem den tryggheten med et regnbuesymbol, ja, så er det vår fordømte plikt å gjøre det, skriver Petter Stordalen på LinkedIn.

Tidligere denne uken publiserte KOM24 en kartlegging av 25 av Norges største selskaper, som viste at flere – blant dem Orkla, Danske Bank og Jotun – dropper regnbueprofilering under årets Pride.

Nå tar Petter Stordalen til orde i et lengre innlegg på LinkedIn, der han reagerer på det han leste:

– Denne uken leste jeg en sak om at flere selskaper dropper å bruke regnbuelogoer som flagg, armbånd, nøkkelkortholdere og annet, for ikke å bli tatt for pinkwashing. Jeg skriver ikke dette for å kritisere enkeltbedrifters valg, men jeg har en innstendig bønn til alle dere der ute om å bruke symbolene ofte og mye.

KOM24 har vært i kontakt med Stordalens kommunikasjonsdirektør, Ida Holen, som opplyser at han er på reise og derfor ikke har anledning til å gi intervju. Hun bekrefter samtidig at det er KOM24s sak han viser til i innlegget på LinkedIn.

Strawberry var for øvrig blant virksomhetene som ble kontaktet i forkant av saken, men som ikke svarte på vår henvendelse.

– Symboler gir trygghet

Stordalen minner om at det bare er tre år siden Pride-bevegelsen opplevde terror i Oslo, og markeringer over hele landet ble avlyst fordi det ble vurdert som for farlig å gjennomføre dem.

Han understreker at regnbuesymboler ikke bare er pynt – men et viktig signal, både på arbeidsplassen og i samfunnet.

Som eksempel trekker han frem årets kampanjefilm fra Oslo Pride – «Trygg» – som på to minutter viser hvordan små symboler kan skape stor trygghet i hverdagen.

– Kampanjefilmen klarer uten et eneste ord å si dette både presist og enkelt, skriver Stordalen.

Filmen har blitt en viral suksess, med over 8,3 millioner visninger og titusenvis av delinger i sosiale medier.

Hovedsponsor i hele Norden

Strawberry har i en årrekke vært hovedsponsor for Oslo Pride, og er i dag partner i Pride-arrangementer i hele Norden. Konsernet opplyser at de skifter logo, flagger og markerer Pride tydelig – både internt og eksternt.

– Strawberry sponser Pride fordi vi ønsker å fortelle verden at vår dør er åpen, uansett hvem du elsker eller hvordan du identifiserer deg. Vi hever vår stemme for like rettigheter, toleranse og menneskeverd, sier Stordalen i en uttalelse fra selskapet.

Mot slutten av innlegget kommer Stordalen med en klar oppfordring:

– Verdiene og symbolene henger sammen. Ta på deg et regnbuearmbånd i dag og vis det synlig når du ser to jenter leie på gata, to gutter som kysser hverandre, eller om du blir møtt i en hotellresepsjon av en trans som har bart og neglelakk.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS