
Stordalen etter KOM24-sak: – Vår fordømte plikt å gjøre det
Petter Stordalen reagerer etter KOM24s sak om selskaper som dropper regnbueprofilering under Pride.
– Hvis vi kan gi dem den tryggheten med et regnbuesymbol, ja, så er det vår fordømte plikt å gjøre det, skriver Petter Stordalen på LinkedIn.
Tidligere denne uken publiserte KOM24 en kartlegging av 25 av Norges største selskaper, som viste at flere – blant dem Orkla, Danske Bank og Jotun – dropper regnbueprofilering under årets Pride.
Nå tar Petter Stordalen til orde i et lengre innlegg på LinkedIn, der han reagerer på det han leste:
– Denne uken leste jeg en sak om at flere selskaper dropper å bruke regnbuelogoer som flagg, armbånd, nøkkelkortholdere og annet, for ikke å bli tatt for pinkwashing. Jeg skriver ikke dette for å kritisere enkeltbedrifters valg, men jeg har en innstendig bønn til alle dere der ute om å bruke symbolene ofte og mye.
KOM24 har vært i kontakt med Stordalens kommunikasjonsdirektør, Ida Holen, som opplyser at han er på reise og derfor ikke har anledning til å gi intervju. Hun bekrefter samtidig at det er KOM24s sak han viser til i innlegget på LinkedIn.
Strawberry var for øvrig blant virksomhetene som ble kontaktet i forkant av saken, men som ikke svarte på vår henvendelse.
– Symboler gir trygghet
Stordalen minner om at det bare er tre år siden Pride-bevegelsen opplevde terror i Oslo, og markeringer over hele landet ble avlyst fordi det ble vurdert som for farlig å gjennomføre dem.
Han understreker at regnbuesymboler ikke bare er pynt – men et viktig signal, både på arbeidsplassen og i samfunnet.
Som eksempel trekker han frem årets kampanjefilm fra Oslo Pride – «Trygg» – som på to minutter viser hvordan små symboler kan skape stor trygghet i hverdagen.
– Kampanjefilmen klarer uten et eneste ord å si dette både presist og enkelt, skriver Stordalen.
Filmen har blitt en viral suksess, med over 8,3 millioner visninger og titusenvis av delinger i sosiale medier.
Hovedsponsor i hele Norden
Strawberry har i en årrekke vært hovedsponsor for Oslo Pride, og er i dag partner i Pride-arrangementer i hele Norden. Konsernet opplyser at de skifter logo, flagger og markerer Pride tydelig – både internt og eksternt.
– Strawberry sponser Pride fordi vi ønsker å fortelle verden at vår dør er åpen, uansett hvem du elsker eller hvordan du identifiserer deg. Vi hever vår stemme for like rettigheter, toleranse og menneskeverd, sier Stordalen i en uttalelse fra selskapet.
Mot slutten av innlegget kommer Stordalen med en klar oppfordring:
– Verdiene og symbolene henger sammen. Ta på deg et regnbuearmbånd i dag og vis det synlig når du ser to jenter leie på gata, to gutter som kysser hverandre, eller om du blir møtt i en hotellresepsjon av en trans som har bart og neglelakk.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no