Hans Moe kom til POL for å bli strategisk rådgiver. To måneder seinere og han er sjef for hele sjappa.

POLs nye sjef: – Dette er ingen snuoperasjon

Hans Moe har drømt om å jobbe i POL lenge. Nå overtar han sjefsstolen i et byrå som i 2025 både har mistet kunder, måtte si opp ansatte og samtidig har levert prisvinnende reklame.

Publisert

Tirsdag ble det kjent at Hans Moe tar over som ny daglig leder i reklamebyrået POL.

Moe har jobbet i byrået siden august og forteller til KOM24 at det ikke var planlagt at han skulle bli ny sjef da han ble ansatt i sommer.

– Enkel avgjørelse

– Jeg kom til POL som rådgiver, og som en slags energi- og kulturminister. Da Janne Brenda Lysø satt som midlertidig byråleder og det fungerte utmerket, fikk vi også tid til å se oss rundt og finne den rette profilen til rollen som daglig leder, sier han og legger til:

– Jeg hadde ikke sagt at jeg var uaktuell, men ønsket å kjenne litt på det og finne meg til rette først.

Moe har alltid tenkt at han en dag skulle jobbe i POL. Da han ble kjent med byrået, kundene og forespørselen om å ta lederjobben dukket opp, var det kort vei til beslutning.

Han fikk spørsmålet på en fredag og sa ja påfølgende mandag.

– Det var egentlig en enkel avgjørelse, men jeg gjorde en god runde med meg selv først. Det måtte føles riktig, både for meg og for POL. Jeg er en fyr som liker å bygge team og kultur, og det at hele POL-gjengen står bak og heier, gjorde beslutningen lett, sier han.

Moe påpeker også at flere av kollegene hos POL er folk han har jobbet med tidligere.

Han forteller at lederrollen handler om å jobbe på tvers av to akser: Å sørge for at de leverer kreativt sterke løsninger som skaper vekst for kundene og samtidig sikre en bærekraftig økonomi i eget byrå.

2025 har vært et utfordrende år for POL etter at de mistet både ODA og Telenor som kunder. Som følge av dette måtte de kutte flere stillinger og flytte inn rett over gata til sin hovedeier i TRY. Samtidig har de sikret seg bronseløve i Cannes og to gull i Gullblyanten.

Moe har klare tanker om hva han vil med byrået fremover.

Dette er retningen han vil ta byrået i

– POL har, som mange andre, kjent på endringer i markedet. Et par store kunder har valgt nye byråpartnere i år, slik det gjerne går i denne bransjen, men vi har flere spennende prosesser og nye kunder på vei inn, så det bekymrer meg ikke. Nå har vi kontroll på kostnadene, og neste steg er å sørge for at ressursene og inntektene spiller bedre sammen, sier han.

Moe understreker at ambisjonen er bærekraftig vekst. Noe skal fikses raskt, mens andre ting skal styrkes og bygges over tid.

Han vil tydeliggjøre POLs posisjon som et strategisk kreativt byrå og sier de har fått på plass et bemanningsnivå som gjør at de kan betjene eksisterende kunder og vokse videre.

– Dette er ingen snuoperasjon, men en tydeligere prioritering. Det handler også om å vurdere hvilke kunder vi tror vi er best tjent med å ha og hvilke oppdrag vi kanskje skal si nei til, sier han og utdyper:

– Vi kommer til å bevege oss i retning av kunder som tror på strategisk kreativitet som en drivkraft for forretningen. Vi skal bli enda tydeligere på vår visjon og filosofi og skille oss ut. Vi er ikke et fullservicebyrå, og det innebærer også noen bevisste prioriteringer.

Samarbeidet med TRY

Han er klar på at POL er rustet til å ta på seg flere og større oppdrag og forteller at de allerede er i gang med å rekruttere en strategisk rådgiver. Det vil trolig komme flere rekrutteringer i kjølvannet.

– Samtidig vil vi se på hvordan vi kobler sammen den kompetansen vi allerede har. Det er ingen planer om store endringer i bemanningen, sier han.

TRY eier 75 prosent av byrået, og nå holder de til rett over gata for hverandre, bokstavelig talt. Moe bekrefter at de kommer til å samarbeide der det er naturlig.

– Som en del av TRY-konsernet har vi tilgang til sterke produksjonsressurser og delte fagmiljøer på tvers av huset. Men POL skal fortsatt være et selvstendig byrå som står på egne bein. Vi skal både kunne håndtere våre egne kunder og utnytte fellesskapets ressurser der det gir mening, sier han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS