Like som to dråper vann? POL om Hafslunds nye kampanje: – Overraskende lik vår jobb for Eviny
Tidligere POL-topp mener Anorak og Hafslund har kopiert en jobb de gjorde. Hafslund sier de har hentet inspirasjon fra eget arkiv.
– Jeg ble overrasket over at det ser så likt ut.
Det sier konstituert daglig leder i POL, Janne Brenda Lysø, til KOM24.
Like før helgen gikk tidligere POL-ansatt Marius Eriksen ut på LinkedIn og beskyldte Anorak og Hafslund for å ha kopiert en jobb de gjorde for Eviny for noen år siden. Eriksen mener de har laget en film som er nærmest identisk i konsept og grep, samt stil, tone og uttrykk.
Han får støtte fra Lysø, som sier de visste at det kom til å komme en kampanje fra Hafslund, men at hun ble overrasket over at den var så lik.
– Blir litt matt
– Jeg blir ikke forbannet, men blir litt matt, sier hun og fortsetter:
– Samtidig som jeg jo vet at slike ting kan skje, så tror jeg nok Hafslund kjenner til Eviny-jobben vår og jeg ville trodd at de ønsket å legge seg lenger unna. Det som overrasket meg mest var at det var så likt i tone of voice.
Les svaret fra Hafslund lenger nede i saken.
– Er dette et kompliment til dere eller snakker vi dårlig kreativitet?
– Det er et kompliment. Her tenker jeg glasset er halvfullt. Å jazze seg opp og bli forbannet er ikke vits, sier hun og mener det er synd for bransjen at jobbene ligner så mye.
Lysø sier hun selv har vært i situasjoner der de har jobbet med ideer, men så har de oppdaget at dette er gjort allerede.
– Det er mange ideer som er blitt kastet fordi de har lignet noe som allerede er gjort, sier hun.
Lysø sier hun opplever at Hafslund har vært klar over at Eviny har laget sin kampanje fra før.
– Det er overraskende hvor likt det er, det er litt uvant, sier hun og mener det er så mange verktøy tilgjengelig at det er mulig å unngå.
Men hun er også klar på at dette ikke er noe som POL kommer til å følge videre opp.
– Hentet fra eget arkiv
– Det er ikke noe å tjene på det. For oss er det et kjempekompliment at de har laget en idé som tydeligvis fungerer, sier hun.
KOM24 har vært i kontakt med Anorak, som henviser til Hafslund i denne saken.
Hafslund på sin side velger å ikke svare på våre spørsmål, men sender følgende uttalelse i en kort e-post:
– Vi opplever at vi har hatt en god og ryddig dialog med Marius, både på LinkedIn forrige uke og på telefon i etterkant. Som nevnt på LinkedIn, har vi hentet frem et tidligere konsept fra eget arkiv, fra den gangen vi het E-CO, med inspirasjon fra hvordan FMCG-kategorien lanserer produkter. Vi er enige i at originalitet er viktig for bransjen og noe vi ønsker å bidra positivt til i fora som styrker dialog. Utover det, har vi ikke noe ytterligere å legge til, skriver Håkon Tønnessen, som er merkevaresjef i Hafslund.
Akkurat samtidig som e-posten fra Hafslund tikker inn, kommer også en SMS fra Eriksen selv:
– Tilbakevendende tema i bransjen
– Jeg har fått flere telefoner i etterkant av innlegget, blant annet fra de jeg nevner, og vi har hatt gode samtaler. Jeg har derfor ikke noe mer å legge til utover det jeg allerede har skrevet. For meg handlet dette aldri om å henge ut noen, men om å løfte et viktig og tilbakevendende tema i bransjen, nemlig betydningen av originalitet i kreativt arbeid. Det har vi fått diskutert godt på telefon.
Om du selv vil bedømme hvor like filmene er kan du klikke her for å se Evinys film og her for å se Hafslunds.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no