
NewsLab og POL sikrer norske løver i Cannes
På Cannes Lions siste dag fikk Norge endelig betalt for innsatsen sin.
(Cannes:) – Konge, helt rått! Sølv er penere enn gull, det er derfor vi legger oss på det nivået.
Det sier en humoristisk regissør i NewsLab, August Jorfald, om sølvløven de har sikret seg i Cannes for deres jobb for Visit Oslo.
– Helt fantastisk
Det har vært noen magre år for Norge i Cannes, med stadig færre innsendte bidrag og som en naturlig konsekvens av det blir det og færre løver til Norge.
I 2024 fikk Norge sju jobber på shortlist og en broneløve. I 2025 fikk vi og sju jobber på shortlist, men reiser hjem med en løve mer enn i fjor, da NewsLab og POL sikret seg henholdsvis en sølv og en bronse-løve i film-kategorien.
Filmen NewsLab vant med er en omvendt turistreklame og «I wouldn’t come here, to be honest» er budskapet fra den motvillige Oslo-innbyggeren «Halfdan», som i filmen for Visit Oslo peker ut alt han misliker med sin egen by.
Filmen gikk fort viralt på nettet, med millioner av visninger og omtaler i alt fra The Guardian og NPR til Aftenposten, Avisa Oslo, Dagbladet, Nettavisen og VGTV.
– Det er virkelig helt fantastisk med sølv, sier byråleder Kristine Roe Hammer, til KOM24.
Det er ganske nøyaktig ett år siden filmen ble lansert og den har fått både masse internasjonal bransje-skryt og norsk kritikk.
– Det er aldri gøy å bli anklaget for juks, men jeg tror debatten rundt originalitet har en verdi, vi har hele veien stått støtt i skoene våre med at vi er godt innenfor og jeg synes reisen har vært veldig fin, sier hun når de etter ett år står med en sølvløve fra Cannes.
Juryleder Kate Stanners sier til KOM24 at juryen var fra seg av begeistring for denne filmen.
– Hvorfor har ingen gjort dette før?
– Det var mye engasjement i rommet rundt den, og det var en film vi stadig vendte tilbake til. Og du vet, når noe er så enkelt, så tenker man: «Hvorfor har ingen gjort dette før?»
Den var så vakkert gjennomført. Tonen var så norsk, alt ved den ga deg lyst til å dra dit. Og selv scenen der han står foran Munch og sier: «Vel, det er jo ikke Mona Lisa, er det vel?», det var bare briljant morsomt, sier Stanners, som i hverdagen er Global Chief Creative Officer, Saatchi & Saatchi
Hun sier og at filmen var med i diskusjonen om å vinne gull.

– Det var en kandidat til gull, fordi folk følte, som jeg sa, når vi diskuterer gull, handler det om perfeksjon. Og mange mente at den hadde riktig håndverk, humor og en presis bruk av ideen som gjorde den til en seriøs utfordrer, sier hun.
– Men hva manglet den for å nå helt opp?
– Det er vanskelig å si. Den manglet egentlig ingenting. Det var bare det at noen andre bidrag kanskje føltes litt nyere eller mer fullendte i måten de brukte filmens språk på. Så det var ikke så mye den manglet, som at andre kanskje var enda litt sterkere. Den var helt der oppe. Og vi får jo ikke dele ut så mange gull …, sier hun.
POL sin bronse-film var Postens julekampanje hvor de gikk dokumentarisk til verks, og kunne avsløre sannheten bak julenissens reinsdyr og stjerna i front av sleden.
Var lenge med i sølv-kampen
Juryleder Stanners sier at denne filmen lenge var med i sølv-diskusjonen.
– Vi elsket den, sier hun med et svært tydelig trykk på elsket og legger til at den vippet lenge mellom sølv og bronse.
– Hvorfor det?
– Alle likte den. Den føltes så anarkistisk, som den beste versjonen av en «fra rags til riches»-fortelling. Men den brukte kanskje noen av de litt formelpregede grepene fra nyhetsformatet. Som «Welcome to my crib»-stil og lignende. Kanskje litt for kjent i strukturen. Men vi lo mye, og syntes den var veldig norsk, sier hun.
Det faktum at filmen var laget for Posten, var noe de likte ekstra godt.
– Det var som en anti-julereklame, og det elsket vi, sier hun
Dette er den sjette filmen POL lager for Posten og i 2022 endte det med en gull-løve. Filmene er produsert av Bacon og regissert av Kasper Häggström.
Dette er den 13. løven POL vinner. Byråleder Janne Brenda Lysø er jublende glad for deres første løve på tre år.
– Herregud, jeg dør på meg! Dette er en anerkjennelse for det arbeidet vi gjør, det er kjempeviktig!, sier hun.
Verken NewsLab eller POL har folk i Cannes hele uken. Lysø innrømmer det er litt kjedelig å ikke være til stede på den franske rivieraen.
– Det er litt kjipt, men det som er så fint er at mange av oss har vært der og kan levende forestille oss hvordan der er. Det fin er at alle får feiret sammen, en for alle, alle for en!
Men det ble ikke Haaland-jobben, han TRY-fyren med italiensk løva, GK med shortlist for ein norsk/svensk-jobb
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no