SOMMERPRATEN:
Publicis MSL-sjefen deler sitt verste sommerminne: – Hotellet var helt jævlig
Den spontane bilferien gjennom Europa bød på litt av hvert.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
I tillegg får vi blant annet høre om sommerminnene deres, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Stian Lyberg, byråleder i Publicis MSL, som svarer i Sommerpraten.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Etter å ha startet en ukependlertilværelse bruker jeg mindre tid på gården på Hadeland, som kona og jeg kjøpte for snart 6 år siden. Så det meste av ferien vil handle om å tilbringe tid med kona, hundene Aldo og Costello og kattene Djinn og Djuus. Det er mye forefallent arbeid på en gård, og sommerens prosjekt blir å bygge et stort hønsehus. I tillegg blir det en fisketur eller to, og forhåpentligvis mye bading i Randsfjorden.
– Hva er ditt verste sommerminne?
– Jeg tror det må være da vi på bilferie gjennom Europa for en del år siden spontant valgte å legge turen innom den tidligere populære badebyen Berck i Normandie. Det var et døgn jeg for alltid vil prøve å fjerne fra bevisstheten. Byen var nedslitt, hotellet helt jævlig og restauranten vi endte på serverte fordervet mat.
– Favoritt-is gjennom tidene?
Her må jeg nok skuffe alle dyktige norske is-produsenter, og skryte av min egen hjemmelagede, mørke sjokoladegelato. Servert med karamelliserte hasselnøtter og villbringebær fra låveveggen er det et aldri så lite opphold i himmelen.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden.
– Jeg synes det er vanskelig å trekke frem enkeltpersoner i en slik sammenheng. Det er få ting som fyller meg med så mye energi og håp som når jeg ser hvor mye kompetente og engasjerte mennesker som har inntatt bransjen. Vi er en langt mer sammensatt og profesjonell bransje i dag enn bare for ti år siden, og jeg er sikker på at vi vil se en langt større utvikling i bransjen de neste fem årene, enn de forrige fem.
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Generelt savner jeg litt mot i norske kommunikasjonsavdelinger, og føler at det er litt mange godt opptråkkede stier. Det er mye godt håndverk, men litt for sjeldent man opplever arbeid som tar faget og bransjen videre. Jeg har latt meg imponere over måten Tibber på relativt kort tid klarte reise seg fra en tøff krise og gjenvinne tillit hos eksisterende og nye kunder. Det viser viktigheten av en god situasjonsanalyse, og hvordan krisehåndtering og god markedsføring kan gå hånd i hånd.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Kommunikasjonsbransjen er i ferd med å bredde seg ut, men jeg tror det er viktig å peke seg ut en tydelig retning. Å velge seg ut noe man vil være best på, og dyrke dette. Ingen kan være best på alt. Fortsett å være nysgjerrig, utfordre de etablerte sannhetene og finn folk som kompletterer din kompetanse og dine egenskaper å jobbe med. Og ikke lytt for mye til hva 50 år gamle menn sier om hva som skal til for å lykkes i kommunikasjonsbransjen.
– Du må være med i et realityprogram. Hvilket velger du, og hvorfor?
– Jeg er fryktelig glad i å lage mat, og jeg elsker Italia. De fleste matrelaterte realityprogrammer synes jeg er uinteressante, men jeg kunne kunne lett deltatt i «Den store matfesten – Toscana.»
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no