Slik skal de skille seg fra konkurrentene: – Det er krevende
PwC rendyrker den oransje fargen sin og ruller ut en helt ny kampanje når de nå bytter logo og visuell profil.
– Det var julaften og 17. mai samtidig for en som har jobbet mye med merkevare.
Det sier Rune Jevne Sjøhelle til KOM24. Markeds- og kommunikasjonssjefen i PwC snakker om 29. april, da de avslørte hvordan selskapets nye logo og visuelle profil vil se ut for de ansatte.
Det hele er utarbeidet i samarbeid med byrået McCann i London, og noe av det aller viktigste for konsulentselskapet er å gjøre merkevaren sin mer enhetlig.
– Det å bygge merkevare handler om hva folk opplever når de møter den. Det er jo ikke logoen som er merkevaren, men følelsen man klarer å skape i folk. Bare se på noen av de sterkeste eksemplene, som Nike og Apple, sier Sjøhelle.
I mange land
I PwC er de ikke få ansatte. Bare i Norge er de 2500, og globalt rundt 370 000 fordelt på 149 land.
Og selv om de, i motsetning til merkevarene Sjøhelle nevner, utelukkende opererer i B2B-segmentet, er han ikke i tvil om at det samme gjelder for deres markedsføring.
– Det funker på samme måte. Selv om vi jobber innenfor B2B, er det fortsatt snakk om mennesker som skal oppleve og være i kontakt med merkevaren vår, sier han.
Den nye logoen er noe enklere enn den forrige. Den gamle hadde fem ulike farger, mens den nye sverger til kun én form for oransje.
– Den forrige logoen ble laget i en annen digital hverdag, tilbake i 2010. Vi håper at den nye skal være mer gjenkjennelig, blant annet fordi vi går fra fem farger til én.
Ønsket deres er også at fargene skal kunne brukes alene, uten at det alltid trenger å stå «PwC» ved siden av. Med logo-endringen følger også en kampanje som Sjøhelle anslår at rulles ut i Norge i løpet av de kommende ukene.
«We unite expertise and tech so you can outthink, outpace and outperform» vil for eksempel være ett av budskapene som kommer med denne kampanjen.
– Kan du si noe om hva dette har kostet?
– Nei. Det kan jeg ikke si, rett og slett fordi jeg ikke vet det, svarer Sjøhelle.
Satte sitt preg
Avdelingen som den norske kommunikasjonssjefen leder har 29 ansatte. Det kan høres mye ut, men sammenlignet med kontorene deres i Storbritannia, USA og Tyskland er de ganske små.
Likevel har de vært litt involvert i utformingen av den nye profilen.
– Vi ble invitert inn i det globale arbeidet for å utarbeide et medarbeiderløfte. Det vi hadde her i Norge var «Stedet for deg som vil bli virkelig god», og det ser man igjen i det nye som er «Grow here. Go further».
Og nettopp dette med å markedsføre seg til de som er på utkikk etter jobb, er viktig for PwC. Dette er den viktigste gruppen de ønsker å nå, ved siden av beslutningstakere i store virksomheter, forteller Sjøhelle.
– Employer branding, på godt norsk, er veldig viktig. Vi ansetter veldig mange nye hvert eneste år, og bare i august i år kommer det 200 nyutdannede til. Gjennom året ansetter vi også mange erfarne.
Skille seg ut
Et navn bestående av forkortelser, haugevis med ansatte og kontorer i eller i nærheten av Bjørvika i Oslo er noe av det som kjennetegner flere av de store konsulentselskapene.
PwC, KPMG, EY, Deloitte. Det kan være vanskelig å skape en distinkt merkevare.
– Alle som konkurrerer på dette området ser ganske like ut, og det er krevende for oss som jobber med merkevarebygging. Hva er det som skiller PwC fra KPMG? Det må vi prøve å få fram, sier Sjøhelle.
– Vil dere måle effekten av disse endringene på noe vis?
– Det er jo ikke enkelt. Men vi har sett at PwC-merkevaren har sakket litt akterut internasjonalt, sammenlignet med noen av konkurrentene. Det handler om mange ting, blant annet hvor mye krefter man legger i å markedsføre seg.
– Vi kommer jo til å forsøke å måle dette. Men de færreste vil vel si at de kjøper Coca-Cola på grunn av rødfargen, og jeg tror ikke det blir så lett å måle effekten av at vi nå får en tydeligere oransje profil.
Sjøhelle har uansett stor tro på at en mer enhetlig måte å framstå på, vil få stor betydning. Og selskapet gjennomfører flere tiltak for at alle ansatte skal forstå og bruke merkevaren på riktig måte.
– For å få tilgang til den internasjonale brand-siden vår, må vi gjennom tre digitale kurs. Jeg har det første nå i ettermiddag, og på sikt er dette noe alle skal gjennom. Sånn er det nok ikke alle som gjør det, sier kommunikasjonssjefen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no