Kristine Alcocer-Lind på Montjuic i Barcelona i år.
Kristine Alcocer-Lind på Montjuic i Barcelona i år.

– Jeg har vært med å arrangere golfturneringer uten å kunne riktig ord og uttrykk

Språktabber fra hotellbransjen og feil uttrykk i golf. I år skal daglig leder i Zuccarellostiftelsen lære seg å spille golf.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker lykkes i bransjen.

I dag har vi snakket med Kristine Alcocer-Lind, som er daglig leder i Zuccarellostiftelsen.

–Hva gjør du i sommer?

– Første delen av sommeren ferierer jeg med familien i Barcelona-området, hvor familien til mannen min er fra. Det blir gledelig gjensyn mellom besteforeldre og barnebarn! Deretter arrangerer Zuccarellostiftelsen en sommerleir i uke 30, som er gratis, og for 200 barn. Det gleder jeg meg også til å overvære.

– Hvilken låt gir deg mest sommerfølelse?

– Nå som 4-åringen har begynt å synge på Sommartidar av Gyllene Tider må jeg innrømme at den har satt seg igjen. Men for meg er tid og sted alt; så hvilken som helst musikk som spilles fra en chiringuito på stranda i Barcelona gir meg den ultimate sommerfølelsen.

– Hvordan oppsummerer du 2021 i kommunikasjonsbransjen så langt?

– Tror ikke jeg er rett person for å svare for hele kommunikasjonsbransjen, men mye av kommunikasjonen nå dreier seg om å se fremover - alt vi gleder oss til nå som verden slipper mer opp. Jeg tror det vil være mye glede som kommuniseres i tiden fremover, men det er viktig å ikke la dette overskygge at mange vil lide av pandemiens ettervirkninger. Selv om idretten åpner opp igjen er det for eksempel barn og unge i Norge som ikke har muligheten til å delta i breddeaktivitet på lik linje med andre barn. Ofte grunnet økonomiske utfordringer. Det er viktig at vi kommer på banen for dem.

– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?

– Min hovedbransje er jo fundraising og ideell sektor, så jeg vil skryte av Norges Innsamlingsråd og teamet til Siri Nodland som har fått til et samarbeid med NHH for å styrke fundraising-feltet. Der tipper jeg det blir en god del om storytelling.

– Hva er årets flause til nå?

– Relatert til kommunikasjonsbransjen, så må det vel være Erna - som ikke hadde satt seg godt nok inn i reglene vedrørende smittevern og private sammenkomster.

– Hva er den største tabben du har gjort på jobb?

– Kan ikke komme på noe akkurat nå fra de siste årene. Men nok av språktabber fra da jeg jobbet i hotellbransjen i USA. Jeg skulle gjerne ha lært meg golf før, da jeg har vært med å arrangere to golfturneringer uten å kunne riktig ord og uttrykk. Man «skyter» f eks ikke ballen, men «slår» den. Og det heter ikke «green» der man slår ut ballen. Så 31.august skal jeg ta VTG og starte med golfspillingen.

– Hva er ditt beste råd til en som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Å lære av de aller beste, øve seg på å kunne skrive og kommunisere effektivt og forståelig, og tilegne seg kunnskap og erfaringer om mennesker og verden som bygger forståelse og empati.

Powered by Labrador CMS