Vi skal finne tilbake til mer av den kreative galskapen vi hadde i begynnelsen. Samtidig som vi skal levere på det vi er best på, nemlig historier som treffer det norske folket.

Mikaela er den nye Partnerstudio-direktøren: – Folk skal si «å faen» når de ser Partnerstudio-innhold

Den nye Partenerstudiodirektøren, Mikaela Folkestad har forberedt seg med coach når hun snart trer inn i den nye rollen. Slik skal hun balansere flinke-Mika med rampe-Mika.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg er veldig spent og motivert, og jeg føler at 2022 blir et sinnsykt bra år - der jeg skal pushe meg selv ut av komfortsonen ofte. Jeg regner med at jeg må bli enda mer komfortabel med å være ukomfortabel, sier Folkestad til KOM24.

Nylig ble det kjent at hun tar over rollen som administrerende direktør i Schibsted Partenerstudio etter Jonas Ibsen Brynildsrud. Folkestad har de siste tre årene jobbet som forretningsutvikler, produktsjef og teamleder i Partnerstudio, og tar over ansvaret 1. desember.

– Det blir et helt nytt kapittel, og det kommer nok til å være noen utfordringer ved å gå fra min nåværende rolle til ny rolle, fordi folk vil ha forventninger til meg basert på det gamle. Sammen med en coach har jeg diskutert hvordan jeg skal sette grenser og balansere flinke-Mika med rampe-Mika. Det tror jeg blir en spennende øvelse for meg, og sinnsykt viktig at jeg får til i rollen som administrerende direktør. I år blir det lite fokus på julegaver, og mye fokus på mennesker, strategi, ledelse og kontortid.

Selv om det blir en intensiv førjulstid, er hun tydelig på at det er viktig å ta seg en ordentlig pause.

– Jeg trenger i alle fall det - en skikkelig pause der jeg lader batteriene. Da skal jeg være sammen med familien, spise masse god mat, lese bøker, reflektere over året som har gått, og gjøre meg klar for 2022 - for da skal vi ta Partnerstudio til nye høyder, lover hun.

Trenger kaos og galskap i hverdagen

Ett av målene hun skal nå i løpet av kort tid, er å øke omsetningen fra 300 millioner kroner til en halv milliard.

– I intervjuprosessen var jeg ballsy og sa jeg skulle få det til i 2023, så jeg kan vel ikke gå tilbake på det nå. Jeg anser meg selv som veldig selvstendig og ambisiøs person, og jeg liker å konkurrere - spesielt mot meg selv. Så nå gjelder det å levere på den veksten jeg mener Partnerstudio kan få til. Men det er et maraton, ikke en sprint.

På kort sikt skal Partnerstudio å holde fokus på kjerneproduktene, og utvikle verdiforslaget basert på trender og tilbakemelding fra kundene deres.

– Vi har gjort en del grep for å gå fra kaos til strukturert kaos de siste årene, og vi ser at vi kan automatisere, optimalisere og effektivisere en del prosesser for å frigjøre tid til kreativitet. Vi trenger litt kaos og galskap i hverdagen for å være skikkelig kreative, sier hun og fortsetter:

– Jeg ser mange mulige innovasjonsområder for Partnerstudio innen data og teknologi, innsikt, konseptutvikling, nye kanaler og formater, og på lengre sikt skal vi finne nye veier for å nå vår visjon om å være ledestjernen for kommersielt innhold i Europa.

Åfaenisme

Folkestad er klar for at de må utfordre seg selv, tenke nytt, og vurderer muligheten for å bevege seg inn på nye kommersielle områder, skal de ta en sterk langsiktig posisjon.

– Da tenker jeg det blir ekstra viktig at vi får til enda mer åfaenisme. Folk skal si «å faen» når de ser Partnerstudio-innhold på Norges største nettsider. Vi skal finne tilbake til mer av den kreative galskapen vi hadde i begynnelsen. Samtidig som vi skal levere på det vi er best på, nemlig historier som treffer det norske folket.

Hun er klar på at det kommer til å være mange nye utfordringer, og hun kommer til å stå i mange tøffe situasjoner.

– Jeg mener det er vanskelig å forberede seg på noe 100 prosent før det faktisk skjer, men jeg vet at jeg på sikt kommer til å måtte ta beslutninger som kan overraske eller skuffe noen, der jeg har en annen visjon enn det de har. Med en ny leder kommer det også mange forventninger om endring, men jeg tror det blir veldig viktig for meg å bruke tid på å se hele bildet, i stedet for å ta mange, raske beslutninger. Jeg er en skikkelig people person, så det å skuffe folk kommer til å være tøft for meg, men jeg vet også at det er de situasjonene jeg lærer og vokser av.

Gjennom pandemien har Partnerstudio bygget sterke teamkulturer fra hjemmekontor. I tiden fremover blir det fokus på å bygge en ny kultur i en hybrid hverdag.

– Jeg tror det blir ekstra viktig at vi legger til rette for kreativitet, kultur og læring når vi er sammen, og større fokus på produksjon og fokusert arbeid når vi er hjemme. Jeg mener vi bør dyrke den fleksibiliteten og friheten hjemmekontor kan gi. Mennesker jobber veldig forskjellig, og noen har mer behov for det sosiale enn andre. Det tenker jeg vi kan ta hensyn til i større grad i en hybrid hverdag. Og så må jeg nok jobbe litt mer for å få til like bra engasjement i allmøter fra de som er på hjemmekontor versus på kontoret.

Powered by Labrador CMS