Ola Hiis Bergh

MENINGER:

Hyllest til Salgs- og reklameforeningen i Bergen!

«Personlig har jeg alltid hevdet at noe av det mest fornuftige jeg gjorde etter endt teoretisk utdannelse, var å melde meg inn i SRF», skriver Ola Hiis Bergh i denne hyllesten av 100-årsjubilanten SRF Bergen.

Publisert

Den 15. Oktober 1925 var stiftelsesdatoen for Bergen Reklameforening, som senere skiftet navn til Salgs- og Reklameforeningen i Bergen

I den opprinnelige formålsparagraf nr. 1, het det: «at virke for orden og system i reklamen». Senere ble hovedformålet endret til at SRF til enhver tid skulle arbeide for god markedsføringsskikk og sunne forhold i den bergenske reklamebransjen.

Foreningen har i alle år levd opp til sitt formål og vært av meget positiv betydning for næringslivet her i vest.

Til 80-årsjubileet i 2005, skrev den kjente næringslivslederen og SRF-formannen fra 1957, Finn R. Jørstad, en innholdsrik og meget interessant historiebok om foreningens virksomhet fra stiftelsen av. Bokens tittel er: «Faglig og Festlig».

I tillegg til å arrangere en rekke «matnyttige» kurs, var foreningens hovedaktivitet i mange år, månedlige medlemsmøter på Grand, med foredrag, diskusjoner og i etterkant selskapelig samvær.

Disse møtene ble omfattet med meget stor interesse også av byens medier, og bergenserne generelt fikk på den måten godt kjennskap til SRF og foreningens virksomhet.

Det er i den anledning fristende å sitere fra Bergen Byleksikon «Foreningen har på mange måter og i tallrike former gjort seg gjeldende i byens liv».

I den digitale verden vi nå lever i, er det helst de som arbeider innen næringslivet som tilegner seg kjennskap til SRF og foreningens aktive virksomhet.

Ved 100-årsjubileet er det derfor behov for å opplyse noe mer om SRF som næringslivsorganisasjon.

I tillegg til personlige medlemmer har SRF i dag nærmere 400 bedriftsmedlemmer med adresse Bergen og omegn. Til sammen har disse firmaene ca. 30.000 ansatte som da får tilbud om deltakelse på foreningens arrangementer. Spesielt populært er de faglige kursene.

I 2024 hadde SRF hele 60 arrangementer, hvilket er 5 flere enn tilsvarende markedsføringsforeninger i Oslo, Trondheim, Stavanger og Kristiansand S. hadde til sammen.

I løpet av de siste 10 år har SRF samlet ca. 50.000 deltakere på sine arrangementer, kurs og nettverkstreff.

Tidligere utpekte daværende Norges Markesføringsforbund «Årets forening» og SRF ble den desidert mestvinnende forening. Det kan trygt slås fast at SRF i dag er Norges mest aktive forening innen salg/ markedsføring/ ledelse.

Det er gledelig at SRF også i jubileumsåret viser sin kvalitet. Den fremtidsrettede endags-konferansen med tittel MORGENDAGEN, samlet nærmere 300 deltakere. Man fikk lyttet til 9 topp foredragsholdere, pluss til 4 elever fra videregående skole, som fikk dele egne tanker, håp og forventninger til fremtiden de skal arve.

Den høytidelige markeringen av de 100 årene, ble holdt i Håkonshallen den 17. Oktober, der Bergens ordfører frembrakte byens hilsen og der en rekke SRF-medlemmer mottok sine velfortjente utmerkelser i form av SRF`s hederstegn i henholdsvis gull eller sølv. Jubileumsfeiringen ble avsluttet med en storslått festmiddag med topp underholdningskrefter.

Personlig har jeg alltid hevdet at noe av det mest fornuftige jeg gjorde etter endt teoretisk utdannelse, var å melde meg inn i SRF. Der lærte jeg utrolig mye ved deltakelse på møter og kurs, og ikke minst verdifullt ble de mange bekjentskaper jeg fikk med erfarne, dyktige næringslivsaktører.

Lærdommen og nettverket SRF ga, har betydd utrolig mye for meg, når jeg gjennom livet har jobbet både i industri, bank og reiseliv.

Det er absolutt grunn til å hylle Salgs- og Reklameforeningen i Bergen etter 100 års virksomhet. En spesiell honnør til foreningens dyktige administrasjon med Mariell Gjerløw Sæternes og Hans Martin Opsal i spissen og til jubileumsstyret med Stina Kildedal-Johannessen fra medlemsbedriften Hansa Borg & Solera Norge som styreleder.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS