Nå kommer generasjon Alfa
Er du lei maset om hvor unike Gen Z er? Vel, nå må du forberede deg på å forstå generasjon Alfa.
(Bergen): – Hvis vi klarer å løfte blikket og se hvilke trender som driver utviklingen, og forstå de nye generasjonenes retning og ambisjoner, kan vi ta gode beslutninger også i en tid med raske endringer, sier australske Mark McCrindle.
Han er sosialanalytiker og demograf. McCrindle har skrevet en rekke bøker og er mannen som lanserte begrepet for den nyeste generasjonen – Generasjon Alfa.
Stadig viktigere å forstå
Fredag var han i Bergen for å snakke om nettopp generasjon Alfa på Salgs- og reklameforeningen i Bergens konferanse Morgendagen, foran 300 markedsførere.
Der trakk han fram fem faktorer som han mener kjennetegner generasjonen hvor de eldste konfirmerte seg i år og om ikke mange år skal bli forbrukere og entre arbeidslivet.
McCrindle påpeker at man nå ser aldrende befolkninger og fallende fødselstall, noe som betyr at unge mennesker blir stadig viktigere å forstå.
Hans første poeng er at det er en global generasjon.
– Ja, kulturelle forskjeller finnes, men generasjon Alfa har mer til felles, enten de er fra Oslo, Bergen eller Sydney, enn foreldrene eller besteforeldrene noen gang hadde. Det finnes en kulturell sammensmelting, en generasjonell tilpasning drevet av teknologi og andre faktorer, sier han.
Generasjon Alfa blir også den største generasjonen noensinne, trolig også den største vi noen gang vil ha.
– De er den mest globalt tilkoblede generasjonen noensinne, noe som tydelig vises gjennom teknologi, reising, utdanning og merkevarer. De er den mest formelt utdannede generasjonen i historien og bringer med seg en sofistikasjon som må forstås for at vi skal kunne trene, lede og kommunisere effektivt med dem, sier han og mener at de yngre bare vil bli med hvis du kommuniserer og tar dem med på reisen.
Mentalt og emosjonelt velvære
I en global studie ble eldre generasjoner spurt hvilke ord de ville bruke for å beskrive generasjon Alfa. Øverst kom «teknologisk dyktige». Andre positive ord var «intelligente» og «samfunnsbevisste». De har global bevissthet og empati. Men det finnes også utfordringer: angst, berettigelse, svake sosiale ferdigheter og skjørhet.
– Mentalt og emosjonelt velvære er derfor et nøkkeltema. Mange foreldre og unge selv prøver nå å begrense bruken av teknologi. 65 prosent av elever sier at sosiale medier har en negativ effekt på helsen deres, og 71 prosent av foreldrene til Alfa-barn utsetter eller nekter å la barna få sosiale medier så lenge som mulig, sier han.
Generasjon Alfa er global og digital, men også sterkt visuell. De søker informasjon ikke via Google, men på YouTube eller TikTok. De bruker korte videoer, produsert av jevnaldrende, som læringsverktøy.
Han kaller det for skjermalderen – The Great Screen Age.
– Men selv om vi alle bruker teknologi, bruker vi den ikke på samme måte. Alfa-generasjonen har aldri kjent en verden uten digitale enheter. 2010, året de første ble født, var også året iPaden ble lansert og Instagram kom ut. De har vokst opp i en verden av digitale, visuelle og sosiale plattformer som har formet dem fra dag én.
Kommer til å ha 18 ulike jobber
Den nye generasjonen er også mobile. Ikke bare fordi de bruker mobile enheter, men fordi livene deres er mobile – i måten de bor, jobber, reiser og samhandler. Livet er blitt uavhengig av sted.
Arbeid har endret seg enormt, særlig etter pandemien, fra å være sted- og tidsbundet til å bli fleksibelt og grenseløst. Arbeid er frikoblet fra geografi. Utdanning, karriere og livsløp er mer flytende.
– Tidligere var livet delt i faser – studier, arbeid, pensjon. Nå skjer læring og omskolering gjennom hele livet. Folk slutter ikke nødvendigvis å jobbe, men prøver seg på små prosjekter, oppstarter og deltidsarbeid. I snitt vil dagens skoleavgangselever ha 18 ulike jobber gjennom livet, fordelt på seks karrierer. Det betyr mer endring og nyorientering enn noen gang før, sier han.
McCrindle mener at vi kan dele mennesket inn i sju generasjoner fra tidlig 1900-tall til Generasjon Beta, som er de som er født i 2025.
Han sier at når man tenker på å koble sammen de sju generasjonene, må vi slutte å tro at de eldre bare skal overføre kunnskap, makt og verdier nedover.
– Hver generasjon har styrker og svakheter, og organisasjoner og samfunn fungerer best når alle får bidra. De eldre bringer erfaring, stabilitet og struktur. De yngre bringer energi, teknologisk intuisjon og forståelse for samtiden. Samspillet mellom generasjonene holder oss friske og fleksible, sier han.
Og avslutter med en oppfordring:
– Når vi holder det ekte, responsivt og relasjonelt, kan vi lede og kommunisere på en måte som tåler fremtiden – og bevare det menneskelige i en digital tid. Og forstår du generasjon Alfa vil du være relevant i dag og i framtiden.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no