Selv om gnuen liker seg helst i en. bar, har han såpass taket på det teknologiske at han og lett kjører et videomøte.
Selv om gnuen liker seg helst i en. bar, har han såpass taket på det teknologiske at han og lett kjører et videomøte.

Gnuen har fått nok: – Det er ikke en reise, det er bare jobben din

I Stavanger tar en gnu av på LinkedIn. Det hele er egentlig bare et markedsføringsstunt.

Publisert

– Man er ikke den beste versjonen av seg selv hver dag, der man går gjennom livet på en evig bølge av seiere, sånn er det bare ikke. Livet er mer.

Det sier en Gnu i en videosamtale med KOM24.

Gnuen bedriver satire på LinkedIn, sier det som det er og plukker opp på det som er lagt ut av andre, uten å henge ut folk. 

Representerer det ekte

Et av de ferskeste innleggene tok for seg et av norske reklame og kommunikasjonsmenneskers favorittord: reise. Gnuen tok for seg hva som egentlig er en reise. 

– Jeg har et godt tips til hvordan du kan identifisere om du har vært på en reise: Om du har våknet i Hirtshals med sand i ræva, ingen idé om hvor passet er og du har betalt 90 euro for en bøtte med Mojito, da har du vært på reise. Om ikke er det kanskje bare jobb du har vært utsatt for. Da er det kanskje lov å bare si det da, sier gnuen.

Han sier til KOM24 at Gnuen representerer det som er ekte .

Saken fortsetter under innlegget

– De av oss som har vært på LinkedIn kan si at det representerer den strake motsetningen. Ikke det rufsete og ekte, men det glattere, bearbeidede og gjennomtenkte. Det er mange som savner motstasen, det ekte, det menneskelige, sier han.

Derfor vil han være der for å hjelpe folk med å skryte, for han mener det er folk altfor dårlige til å gjøre på LinkedIn. Han mener man gjemme seg for mye bak ydmykhet og har en klar oppfordring:

– Jeg anbefaler å skryte som om du er Iggy Pop etter fem linjer og null filter, sier han.

Men hvem er egentlig gnuen?

Hemmelig identitet

– Han har alltid litt promille eller prøver å komme over tidligere promille. Han er glad i barliv og sitter ikke for seg selv, men sitter i baren og snakker med andre og plukker opp mye av det som beveger seg. 

Interessen rundt gnuen er stigende og bare den siste uken har innleggene hatt nærmere 50 000 impressions på Linkedin og fra intervjuet ble gjort til det ble skrevet ut har han fått over 200 nye følgere. Men det er omtrent ingen som vet hvem som står bak profilen.

– Gnuen er i sin tidlige fase i sin LinkedIn-karriere og skal holde ut en stund, sier han.

KOM24 kjenner for øvrig til identiteten til personen bak profilen.

Og hele prosjektet handler i bunn og grunn om markedsføring for en bar i Stavanger, der blant andre flere fra bransjen er med som eiere.

Håpet er at alle kan kjenne seg litt igjen

– Vi gjør det ikke for å redde alle på LinkedIn fra å være for glatte og selvforherligende, men for å bygge baren som merkevare over tid. Gnu sin persona har noen av disse verdiene, som ekte og motkultur. Og gnu er motkultur på LinkedIn.

Hovedpersonen selv er litt usikker på hvordan ideen til en gnu på LinkedIn i det hele oppsto.

– Jeg er tvunget av yrket å være innom LinkedIn, så det er ikke en så far fetched idé. Men da var det kjekt å ha en merkevare som Gnu som står for disse verdiene om ekte barkultur, som en plattform for harselas og straigh talk på en menneskelig måte. 

Han understreker at det ikke er hentet fra hans eget liv.

– Det er ikke fullt så mørkt, sier han og ler og legger til;

– Men håpet er at alle kan kjenne seg litt igjen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS