Therese Becke begynte i rollen som sjef i POL 1. oktober.

POLs nye daglige leder er på plass: – Det har vært helt fantastisk

Hun var ikke på aktiv jobbjakt, men da telefonen kom klarte hun ikke å si nei.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Denne uken har Therese Becke hatt sine første dager som ny sjef i reklamebyrået POL. Hun overtok jobben etter at Kjetil Botten Skogly gikk over til Aller i sommer.

Becke sier at den første uken har vært helt fantastisk.

Vil ha innspill

– Jeg startet fredag 1. oktober, fikk hilse på gjengen, og fikk være med på fredagspils, og så har jeg brukt den siste uken på å bli kjent med folk, forteller hun til KOM24.

Hun sier hun har brukt den første tiden på å kjøre en til en-samtaler med de ansatte i byrået.

– Det gjør jeg for å komme tettere på enn om jeg skal stå og presentere meg selv på et allmøte, da får du ikke så mye tilbake andre veien, sier hun og forteller at hun vil ha innspill fra de ansatte om ting de mener fungerer bra, om det er noe de lurer på, mulige forbedringspunkter også videre.

– Og litt om deres forventninger til meg fremover, sier hun.

Becke er den første lederen som er rekruttert eksternt til POL. Hun kom fra en stilling som nestkommanderende i Red Dentsu X.

Var ikke på jobbjakt

– Jeg var ikke på aktiv jobbjakt, men jeg hadde vært lenge i Red og jeg begynte vel å kjenne at jeg skulle tenke litt på hva jeg skulle bli når jeg ble voksen. Og jeg husker at jeg tenkte når jeg leste at Kjetil skulle slutte, så var det «oi, den så jeg ikke komme». Jeg hadde jobbet med han på felles kunder og han hadde et veldig godt forhold til han som fagperson og han hadde et godt rykte som leder. Men da jeg fikk telefonen herfra noen dager seinere så ble jeg jo litt overrasket, jeg hadde ikke forventet å være på den listen, men jeg var jo ikke vanskelig å be da de spurte om vi skulle ta en kaffe, forteller hun.

Etter det gikk prosessen veldig fort, forteller hun.

– Hva slags vurderinger gjorde du da du ble kontaktet?

– Jeg var kommet til et punkt hvor jeg tenkte jeg kanskje trengte nye utfordringer. Jeg hadde ikke sett for meg at jeg skulle bli daglig leder i et reklamebyrå, men når du får telefonen fra Norges beste byrå, så var det rett og slett for fristende til å si nei. Det handler om menneskene som er her som er vanvittig flinke og det handler om miljøet som er her, sier hun og fortsetter;

– Og de var klare på at de ikke skulle ha en leder som skulle endre masse. Det er et veldrevet selskap, og det handler om å forvalte den kulturen og den kreative kraften som er her, sier hun.

Men hvem er Becke som leder? Hva kan de ansatte i POL forvente av sin nye sjef?

Liker å ha kontroll på tallene

– Jeg er en leder som ikke er særlig hierarkisk, jeg liker å være en del av gjengen og jeg liker å være en person som de kjenner at de kan være trygge på, ærlige med, og konkrete i tilbakemeldingene til, sier hun.

Hun beskriver seg som en person som liker å ha kontroll på tall og prognoser, prosesser og system.

– Men det viktigste for meg og min rolle er å tilrettelegge for at de fantastiske kollegaene mine i POL skal ha forutsetninger for å kunne gjøre jobben sin så godt som mulig, sier hun.

– Kommer man til å merke at det er en ny leder?

– Jo da, men jeg skal trå varsomt. Det skal ikke være endringer for endringenes del. det skal være forankret med partnere og styre. Nå skal jeg bli kjent med alle som er her og se hvordan vi kan gjøre det enda sterkere, sier hun.

Det mange kanskje ikke vet om Becke er at hun har en karriere som rytter bak seg. Hun satset hardt på idretten en periode og gikk blant annet på Norges Toppidrettsgymnas. Etter det reiste hun til Tyskland for å ri profesjonelt i et halvt års tid.

Kjedet seg

– Men jeg endte med å være der i 3 ½ år og red konkurranser i inn- og utland. Jeg fant ut til slutt at jeg måtte bruke hodet på noe skulle begynne å studere, sier hun.

Men i venteperioden kjedet hun seg og gikk til et rekrutteringsbyrå der hun ble spurt om hun hadde hørt om et mediebyrå før. Det hadde hun ikke.

– Men jeg møtte dem, fant tonen umiddelbart, ble fast ansatt, og har siden den gang gjennom mye hardt arbeid og dyktige ledere som har gitt tillit, ansvar og rom kommet dit hvor jeg er i dag, sier hun.

Til tross for koronapandemien hadde POL et bra år i 2020 og klarte en byråomsetning på 53,6 millioner kroner, noe som var en økning på 2,5 millioner kroner fra året før. Driftsresultatet endte på 10 millioner kroner.

2021 blir og et bra år.

– POL er et veldrevet byrå med en sunn økonomi. Det er ambisjoner om vekst, og 2021 ser ut til å bli nok et godt år, sier hun.

Powered by Labrador CMS