– Det blir nok mindre arbeid med sexleketøy i tiden fremover, men fra Kondomeriet har jeg lært hvordan man kan fortelle de gode historiene, styrke merkevare og bygge kampanjer, med et lite glimt i øyet.
– Det blir nok mindre arbeid med sexleketøy i tiden fremover, men fra Kondomeriet har jeg lært hvordan man kan fortelle de gode historiene, styrke merkevare og bygge kampanjer, med et lite glimt i øyet.

Marthe går til innhold- og designbyrået Vild: – Det blir nok mindre arbeid med sexleketøy i tiden fremover

Etter 2,5 år som SoMe- og presseansvarlig i Kondomeriet går Marthe Sørflaten til innhold- og designbyåret Vild

Publisert Sist oppdatert

Etter 2,5 år som SoMe- og presseansvarlig i Kondomeriet pakker Marthe Sørflaten unna sexleketøyene og går til innhold- og designbyåret Vild som SoMe-spesialist

Det som appellerte til meg var den sammensveisede gjengen i byrået, deres tidligere arbeid med caser og en bred kundeportefølje med mange spennende navn, forteller Sørflaten til KOM24.

Hun ser frem til å fortelle de gode historiene til unike merkevarer på samme måte som hun har gjort for Kondomeriet.

– Det blir nok mindre arbeid med sexleketøy i tiden fremover, men fra Kondomeriet har jeg lært hvordan man kan fortelle de gode historiene, styrke merkevare og bygge kampanjer, med et lite glimt i øyet.

Tabulagt sexleketøy

Jobben har bestått av en tid med mye utfordringer og mye nytekning. Likevel ser hun på det som god erfaringen å ta med seg videre.

En av de største utfordringene til Kondomeriet med tanke på sosiale medier har vært at de ikke får lov til å annonsere for sexleketøy på flater som Instagram og Facebook.

– Alt vi gjør i sosiale medier er organisk, noe som har gjort at vi stadig må tenke nytt. Det finnes fortsatt tabuer og barrierer rundt sexleketøy, men vi har gjort en viktig jobb med å normalisere og snakke om det på en delikat måte.

– Samtidig spiller Kondomeriet ofte på humor. Flere husker vel reklamen med den lille røde bilen som kjørte frem og tilbake over en ferist? Den er fra 2008, så om du ennå husker den har vi hvert fall gjort noe riktig i merkevarebyggingen vår, påpeker Sørflaten.

Selv om Kondomeriet ofte spiller på humor, er de også ekspertene og den seriøse aktøren kundene oppsøker for å få riktig informasjon.

21, 3 cm forskjell

– Hvordan har du jobbet for å nå ut med deres budskap.

– I Kondomeriet er vi så heldige at vi innehar mye morsom innsikt og data som vi bruker i markedsføringen vår. Sommeren 2019 gjorde vi en stor nasjonal utendørskampanje i forbindelse med 30 års jubileet som slo veldig godt an.

Forskjellen på Asker og Bærum større enn man tror. Faktisk hele 21,3 cm.
Forskjellen på Asker og Bærum større enn man tror. Faktisk hele 21,3 cm.

I Asker foretrekkes det dildoer på 33 cm, mens Bærum foretrekker 13,5 cm. Dermed er forskjellen på Asker og Bærum større enn man tror. Faktisk hele 21,3 cm.

– Denne type innsikt er veldig gøy å jobbe med. Ikke minst unik. Dette er mat pressen digger og hvem er vel bedre enn Kondomeriet i å gi innsikt i nordmenns sexliv.

«–Dere må stoppe! Dette er vaginakuler!»

For Sørflaten har det aldri vært flaut å jobbe i Kondomeriet. Det handler om å fremme bedriftens verdier, opplyse og selge produktene på best mulig måte.

– Det kunne man like gjerne gjort med melk og brød. Forskjellen er at vi har en mer spennende varer som ligger i bunnen.

Når hun ser tilbake på årene i Kondomeriet er det mye morsomt hun har tatt del i. Blant annet trekker hun fram en episode da de skulle spille inn en reklame for et analt sexleketøy sammen med reklamebyrået Pol.

I et av de siste klippene skulle de dyppe en pinne med en rekke leketøy ned i vannet:

– I det produktene skulle dyppes i vannet roper jeg «Vent! Dere må stoppe! Dette er vaginakuler!» Problemet er at vaginakuler ikke har noen ende, og derfor ikke kunne vært med i en reklame om analleketøy. En ganske surrealistisk setting for de fleste, vil jeg anta.

Store bragder

I det Sørflaten startet i bedriften var deres primærkanal Facebook. På Instagram hadde Kondomeriet rundt 9.000 følgere, og var en kanal som ble brukt i ny og ne, uten at innholdet hadde mål eller mening.

– Jeg fokusert på å bygge opp Instagram-kontoen som primærkanal. I dag har vi vokst til godt over 50.000 følgere.

En annen bragd hun nevner er når hun klarte å få Vår fra God Morgen-Norge ganske rød i ansiktet

– Man har sjeldent sett Vår så rød i ansiktet, det var veldig morsomt, avslutter Sørflaten.

Powered by Labrador CMS