Tore Woll er klar for grønn sommer.

Tore Woll er på vei mot Nice i sin grønne Tesla

– Gleder oss til å være så nære Cannes uten å ramle borti dritings reklamefolk som depper over løveløse dager.

Publisert

I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.

I dag er det nevø og kreativ leder av Tante Randi, Tore Woll, som svarer i Sommerpraten.

– Har du pass?

– Med nød og neppe, uten at det ble nødpass. Men det kosta tre unger med synkronsammenbrudd i timevis på passkontoret, i kor med resten av Oslo stirrende på en tavle med tall og kølapp som ikke stemte overens. Gøy! Spesielt takk til 17-åringen bak passvarsel.no. Håper han blir milliardær.

– Hva skal du gjøre i sommer?

– Familien er allerede på vei nedover Europa i grønn Tesla. Alle mente vi var dristige med 3 unger og denne bilferien, men ettersom SAS har gjort flyvning til en slags russisk rulette, er det helt fint å suse fra ladestasjon til ladestasjon. Vi ender i Nice, og gleder oss til å være så nære Cannes uten å ramle borti dritings reklamefolk som depper over løveløse dager.

– Hva er ditt beste sommerminne?

– Jeg har bursdag 17 juli og er alltid på mange rare steder mens jeg feirer bursdag. Eller feirer sammen med rare folk som ikke er på ferie om jeg er hjemme. I 2019 var vi hjemme i Oslo, og da inviterte jeg alle «venner» på Facebook til bursdagsfest. Det ble en salig blanding av klassevenninner jeg ikke hadde sett siden ungdomsskolen, treningskompiser, kunder og nær familie.

– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?

– IKEA sin navnekatalog. Det er etter tanteboka – reklame med egenverdi, utrolig fin jobb som jeg skulle ønske jeg selv hadde gjort.

– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden

– Bak Ikea jobben står det to karer på som lenge har vist et potensial. Nå er de i et miljø der de kan vokse, og så lenge de får tillit kan fantastiske ting skje. Navnekatalogen er et godt eksempel på hva som kan skje så lenge man har backing, står på og ikke gir seg før jobben er skikkelig drita bra. Jeg setter penga på Torkel og Marcus, men vil samtidig legge til at bransjen er full av mange unge talenter som kan ta oss videre, så lenge de slipper til.

– Når tryna du sist på jobb?

– I Hitchikers Guide To The Galaxy beskriver Douglas Adams det å fly som å snuble, plutselig komme på at man kanskje ikke har skrudd av tekjelen, og i den distraksjonen bomme på bakken. Så flyr man. Jeg har alltid synes det har vært givende å gjøre ting som er vanskelig, komplekst, utfordrende – noe som ikke har vært gjort før. Så jeg tryner stadig vekk, men glemmer at jeg har snubla, og på mirakuløst vis lander på beina med en ny idé, en annen måte å gjøre ting på, et nytt byrå.

– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?

– Først må vi ikke kaste ordet «kreativitet» rundt uten å forstå hva det faktisk er i vår bransje. Vi skal lede folk i en eller annen retning, de skal handle, endre holdninger, lære noe nytt, motiveres til ett eller annet, og kreativitet er det sterkeste virkemiddelet vi har i marketingverktøykassa.

Det er alle i denne bransjen sin jobb å legge til rette for god kreativitet, det er varen med best eksponering i reklamebutikken. Samtidig har reklametrøttheten aldri vært større, og oppmerksomheten aldri vært lavere.

Det er fordi vi har glemt at målgruppen ikke er produktsjefen, rådgiveren, kompisen eller deg. Vi har lyttet til data, uten å forstå godt nok hva det kan hjelpe oss med.

Vår jobb er å forstå oss på folk, hva som betyr noe for dem og finne måter å snakke til dem på så de ofrer det venstre øret i 7 sekunder for å høre hva du har å komme med. Og hint, hint, det er ikke at flaska har fått en ny kork, eller den flotte fargen, men noe som har verdi for mennesket vi snakker til.

Derfor må du bli kjent med dem, og for at ikke de skal bli tømt som Maridalsvannet under tørken i Oslo, må du vanne presist og sparsomt. Da må du tørre å kjempe for ideene dine, for folka du skal snakke til, for din egen integritet – det vil gi deg et langt liv i bransjen.

Powered by Labrador CMS