Omtrent ingen vil kjøpe Meta-abo for å slippe annonser
Men de unge er mest positive til det.
For ganske nøyaktig to år siden kom Meta med nyheten om at de nå skulle begynne å ta betalt for å bruke deres tjenester.
I alle fall om du ville slippe annonser og å bli sporet av dem.
Prisen var da 9,99 euro i måneden (eller 12,99 hvis du kjøper via iOS eller Android). Men i tillegg til prisen på 10 euro i måneden, måtte man også etterhvert ut med ytterligere seks euro per ekstra konto man eventuelt skulle ha fra og med 1. mars 2024.
Meta er en gigant i Norge og tall fra IPSOS SoMe tracker viser at det er 3,69 millioner norske Facebook-profiler og 2,96 millioner Instagram-profiler.
65 prosent av dem med profil på Facebook bruker den daglig på Insta er den daglige bruken på 44 prosent. Det betyr at hver dag er det 5,2 millioner Meta-profiler i bruk i Norge, det er inkludert Messenger.
Men hele 40 prosent av brukerene har ikke fått med seg at Meta har innført et eget abonnement for å unngå annonser, viser IPSOS tall. De aller fleste er heller ikke interessert i å kjøpe et abonnement på Facebook og Instagram, selv om det gjør at de slipper annonser.
Men det er et unntak.
Interessant nok viser den yngre målgruppen, spesielt de mellom 18 og 29 år, større interesse. Her har 19 prosent vurdert eller allerede tegnet abonnement. Så mange som 15 prosent planlegger også å vurdere det seinere.
Dette er i stor kontrast til alle andre aldersgrupper. Blant dem mellom 30-49 år er det bare seks prosent som har vurdert eller allerede tegnet abonnement og rundt ti prosent sier de skal vurdere det.
IPSOS sin undersøkelse viser også at annonsene på Facebook har høy synlighet, men lav relevans. Instagram på sin side har litt høyere synlighet, men også de sliter med relevansen.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no