Forbrukertilsynet advarer mot falske konkurranser Førjulstiden er høysesong for konkurranser på Instagram og TikTok. Nå advarer Forbrukertilsynet mot julesvindel fra influensere.
– Har mottatt over 100 tips om dette Forbrukertilsynet har vanskeligheter med å fanger opp alle som bryter markedsføringsloven på Instagram, TikTok og andre sosiale medier.
Tine og Olympiatoppen fikk smekk på fingrene av Forbrukertilsynet Tine og Olympiatoppen har begge fått brev fra Forbrukertilsynet etter en reklame i sosiale medier.
Annonsører om monstersummen: – Gir grunnlag for bekymring En ny prognose viser at norske annonsører kommer til å støtte Meta, TikTok, Google og Snap med 14,5 milliarder kroner i 2026. Annonsørene er delt i synet på det gigantiske tallet.
Regnet seg fram til nytt sjokktall: – Det vanskeligste er å tørre å si noe Jarle Thalberg i WPP Media spår at de store globale aktørene totalt vil motta 14,5 milliarder kroner i reklameinntekter i neste år.
Hudd går internasjonalt Det norske sosiale mediet Hudd vokser raskt og tar nå neste steg med webversjon og lansering i nye markeder. Plattformen profilerer seg som et tryggere alternativ til Facebook – uten algoritmer og med sterk vekt på personvern.
Norske merkevarer deler seg i Meta-spørsmålet Nettrafikken stuper, salget faller – men Northern Playground nekter å gi annonsekroner til Mark Zuckerberg. Power holder fast ved Meta, mens Vipps flytter annonsekronene hjem.
Northern Playground kutter Meta-annonser: – Farvel Mark Zuckerberg Det norske klesmerket har satt alle Meta-annonser på pause. Etter fem dager ser de et dramatisk fall i både trafikk og salg, men mener det er et nødvendig eksperiment.
Partiene bruker millioner på Meta-annonser Ap bruker mest, Frp følger på, og Rødt bruker så å si ingenting. Slik er partienes pengebruk på sosiale medier før valget.
Metas forbud mot politisk reklame kan skape økt polarisering «Meta følger etter Google, og forbyr nå politisk reklame i EU. Det kan være en seier for personvernet, men kan også føre med seg en demokratisk blindsone», skriver Christian A. Schjelderup og Ina Rosenberg Stavrum.
– Vi er ikke blant dem som driver annonsekronene ut av landet Mens stadig flere annonsekroner havner hos globale giganter, sier EssenceMediacom og Atyp at de aktivt velger norske medier – og utfordrer resten av bransjen til å ta større ansvar.
Over 400 søkere til SoMe-jobb i Felleskjøpet Felleskjøpet fikk langt flere søkere enn ventet. Nå får en ku, en kreativ annonse og en TV-reklame mye av æren.
Det er nesten 10 millioner Meta-kontoer i Norge Og dette er plattformene som er størst blant norske menn.
Tre av fire vil ha alderskontroll i sosiale medier Et klart flertall ønsker elektronisk alderskontroll i sosiale medier, ifølge en ny undersøkelse fra Medietilsynet. Flertallet mener også at dagens aldersgrense bør økes, og at staten bør ha ansvaret for å fastsette aldersgrensen.
To virale videoer på to dager: – Dette sprengte skalaen av forventninger Det har vært en uke utenom det vanlige for Norsk Rikstoto, som plutselig har fått innholdet sitt servert til millioner av seere – og det uten en krone i annonsekroner.
Meta tier om norske forhold: – Skuffende, sier Medietilsynet Meta oppgir fortsatt ingen tall for hvor mange falske kontoer eller desinformasjonsinnlegg som fjernes i Norge. Det får Medietilsynet til å reagere.