Gjennom illustrasjonene får usynlige tanker og følelser et visuelt uttrykk.

Trigger og ADHD Norge utfordrer fordommene

Hva foregår egentlig inni et hode med ADHD, og hvordan ser det ut? Det utforsker ADHD Norge og Trigger i sin nye kampanje som tar tak i fordommer og misforståelser rundt diagnosen.

Publisert

I kampanjefilmen møter vi mennesker som forteller om sine opplevelser med å ha ADHD, og hvordan det preger både tanker og hverdagsliv. 

Disse fortellingene visualiseres gjennom illustratørers kreative tolkning, der sluttresultatet er et innblikk i det indre livet til noen med ADHD, og ikke bare hvordan det ser ut utenfra.

– Vi har ønsket å både vise frem hva ADHD kan være for den enkelte, og hvordan diagnosen opptrer ulikt fra person til person. Vi pleier å si at «har du sett én med ADHD, har du bare sett én». Med all oppmerksomheten og de mange debattene rundt diagnosen, har det vært veldig forfriskende å jobbe med et annet utgangspunkt både kreativt og visuelt, sier generalsekretær i ADHD Norge, Gry Lunde, i en pressemelding. 

ADHD fra innsiden og ut

Utviklingen av kampanjen startet med å lytte. Hva innebærer det å ha ADHD for dem som lever med det hver dag? Svarene dannet grunnlaget for en tilnærming som er både nær, visuell og litt annerledes.

– I innsiktsarbeidet ble det tydelig hvor lite mange egentlig forstår om ADHD. Hvor raskt folk trekker konklusjoner og hvor lett det er å sette mennesker i bås. Vi ville lage en kampanje som ikke bare forteller at ADHD er sammensatt, men som får folk til å ville lære mer og utvide perspektivet sitt, sier regissør Anders Melchior i Trigger.

Det var da Trigger begynte å lete etter formen, at ideen kom: Å illustrere det som foregår på innsiden av hodet til mennesker med ADHD slik de selv opplever det. 

Sammen med illustratørene i Heiaklubben og produksjonsbyrået Vjus går kampanjen inn i tre unike hoder – tre personer med ADHD som selv beskriver sitt indre liv foran kamera. 

Gjennom illustrasjonene får usynlige tanker og følelser et visuelt uttrykk, som gjør det lettere å forstå hvor ulikt diagnosen kan oppleves fra person til person.

Meningsfullt samarbeid

For mange i Trigger var prosjektet mer enn bare et oppdrag. Flere i teamet har nemlig egne erfaringer med diagnosen, noe som preget både innsikt, idé og uttrykk.

– Vi er flere i Trigger med ADHD-diagnoser, og for meg har det vært både inspirerende og meningsfullt å jobbe med et prosjekt som dette. Det har gitt rom for refleksjon og gjenkjennelse, men også for kreativ frihet. Vi ønsket å formidle kompleksiteten, kaoset, energien og sårbarheten – ikke for å forklare så mye, men for å åpne for forståelse, sier Fredrik Frogner Juul, kreatør i Trigger.

Kampanjen markerer samtidig startskuddet for samarbeidet mellom ADHD Norge og Trigger:

– Vi synes kampanjen både er overraskende, inspirerende og sympatisk. Vi får tilbakemeldinger om at det er lett å kjenne seg igjen i de ulike personene, og at filmen også formidler de vanskelige sidene ved diagnosen uten å bli dyster. Mottakelsen har vært kjempegod, og vi er veldig fornøyde med samarbeidet med Trigger, avslutter Lunde i ADHD Norge.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS