
– Jeg var ikke i tvil om at dette var en jobb for meg
Etter å ha blitt rammet av nedbemanning, tok Karoline Pedersen steget fra journalistikken til kommunikasjonsbransjen. Nå har hun landet drømmejobben i Avinor.
– Siden jeg var lita jente har jeg hatt en stor interesse for luftfart og selv flydd mye. Når jeg da så en mulighet til å få kombinere den interessen med kommunikasjonsfaget, som jeg har blitt så glad i, var jeg ikke i tvil om at dette var en jobb for meg, sier Karoline Pedersen.
I februar startet hun som kommunikasjonsrådgiver i Avinor, etter en periode på jobbjakt. Hun har bakgrunn som journalist i blant annet Dagbladet, Aftenposten og SOL, før hun i fjor tok steget over til kommunikasjonsbransjen.
Havna midt i økonomiske kutt
Overgangen fra journalistikken til kommunikasjonsfaget var delvis planlagt – men også drevet av omstendigheter.
– En del av det skyldtes tilfeldigheter, mens en annen del skyldtes at jeg en stund hadde hatt lyst til å prøve noe nytt. Jeg havna midt i økonomiske kutt og nedbemanninger og trengte dermed ny jobb. Da ble det naturlig for meg å se om kommunikasjonsbransjen kunne være noe for meg, forteller Pedersen.
Hun gikk fra Aller Media til Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), hvor hun jobbet som kommunikasjonsrådgiver.
Pedersen legger ikke skjul på at arbeidsmarkedet er krevende, både for journalister og kommunikasjonsfolk.
– Det er ikke enkelt å være ung i verken journalistikk eller kommunikasjon i dagens marked, så jeg synes det er en stor ære at et selskap som Avinor ønsker å satse på meg, sier hun.
Tøff jobbsøkerprosess
I januar la hun ut et innlegg på LinkedIn hvor hun fortalte at hun var på jobbjakt og håpet på nye muligheter.
– Jeg fikk ingen henvendelser, men masse lykkeønskninger – som jo hjalp på motivasjonen i en relativt tøff jobbsøkerprosess. Jobben i Avinor søkte jeg på selv, forteller hun.
Avinor spiller en nøkkelrolle i norsk luftfart og står foran store endringer i årene som kommer. Nettopp dette ser Pedersen frem til å jobbe med.
– Avinor står overfor en enorm utvikling, og det er mye som skal skje i årene som kommer. Det å få ta del i kommunikasjonsarbeidet rundt nettopp utviklingen av fremtidens luftfart, ser jeg på som en utfordring jeg kan lære enormt mye av, og jeg er stolt av å få være med på laget.
Pedersen ser muligheter for læring på flere områder.
– Nå har jeg jobbet mye med pressehåndtering, men mindre med krisekommunikasjon, for eksempel. Så det vil jo være et område jeg naturligvis vil utvikle meg innen.
Etter nesten ett år i MELK kan hun mer enn de fleste om melk. Etter ett år i Avinor tror hun at hun vil ha bygget opp en helt ny type ekspertise.
– Jeg tror jeg vil kunne mer om hvem de flinke folka som drifter flyplassene våre er, og hvor hardt arbeid som faktisk ligger bak det å få flyene til å gå uansett vær og vind!