Podkast-episoden ble publisert mandag 15. september i «Forklart»-feeden. Til høyre er PR-sjef i i Wolt, Christian Kamhaug.

Wolt nådde ikke fram med budskapet sitt i pressen. Da valgte de å betale

Wolt har vært gjenstand for kritikk i flere saker i mediene den siste tiden. PR-sjef Christian Kamhaug sier de ikke får nok oppmerksomhet når de svarer på beskyldningene, og har nå valgt å betale for en episode av podkasten «Forklart».

Publisert Sist oppdatert

– Det er lettere for mediene å skrive om negative saker, også er de ofte litt dårligere til å lage oppfølgere. Vi hadde et behov for å få forklart oss på en bedre måte, sier Christian Kamhaug til KOM24.

Wolt har fått kritikk i flere sammenhenger den siste tiden. Noe dreier seg om at de ikke ønsker å ansette budene sine i fast stilling. I tillegg har de blitt beskyldt for å drive med sosial dumping.

Wolt er opprinnelig et finsk selskap, som er mest kjent for å drive med levering av mat.

Ville svare

Og selv om Kamhaug og Wolt har fått mulighet til å kommentere og svare på påstander og beskyldninger, satt de igjen med en følelse av at budskapet deres ikke nådde fram.

– Derfor valgte vi å betale for en episode av Aftenposten-podkasten «Forklart», som varer i 15 minutter. Vi hadde lyst til å få fram hvordan ting henger sammen, sier Kamhaug.

At de benytter seg av annonsørinnhold i norske medier er ikke nytt, ifølge PR-sjefen. Han mener det fungerer.

– Det er en bra måte å komme seg inn på hos de store mediene. Særlig i debatter som dette, som involverer en rettssak og kriminalitet. Da er det vanskelig å få fram et positivt budskap.

– Når vi da så muligheten til å kjøpe oss inn i Forklart, som har de riktige lytterne, valgte vi å gjøre det. Vi har hatt et godt samarbeid med Schibsted Partnerstudio, og er veldig fornøyd, sier Kamhaug.

Troverdighet

Episoden inneholder et intervju med Wolts daglige leder i Norge, Elisabeth Stenersen. I tillegg intervjues et Wolt-bud som ikke vil ha fast ansettelse, fordi han foretrekker fleksibilitet.

Det vises også til en intern undersøkelse som viser at 80 prosent av budene deres ikke vil være fast ansatt i selskapet.

– Hvor troverdig blir dette, når lytterne vet at dere har betalt for episoden?

– Det vil alltid ha en slagside når vi betaler for innhold. Vi har også funnet budet som uttaler seg i episoden, men han representerer flertallet. Avisene har vært flinke til å finne de få budene som vil være fast ansatt, sier Kamhaug.

– Hvor mye betalte dere?

– Det må du spørre Schibsted Partnerstudio om.

Morgenbladet har også omtalt podkast-episoden. Til avisen sier Kamhaug at de betalte «en del». 

KOM24 har spurt daglig leder i Schibsted Partnerstudio, Mikaela Folkestad, om summen. Hun gir ikke et tall, men skriver følgende i en melding:

– Det jeg kan si er at kundene våre betaler for en kombinasjon av produksjonen vi gjør og den rekkevidden de får gjennom Schibsteds kanaler.

– Bedre enn andre land

Kamhaug sier til KOM24 at de får vite hvor mange som har lyttet til episoden, men at de ikke får målt effekt på noen annen måte.

Han har også ansvaret for selskapets kommunikasjon i Luxembourg, der de også har gjort et lignende grep.

– Der hadde vi fire episoder av en podkast fra RTL i Luxembourg. Podkast-formatet gir gode muligheter til å forklare ting mer i detalj.

I «Forklart»-episoden kommer det fram helt i starten at den ikke er laget av redaksjonelt ansatte i Aftenposten. Stenersen får også noen mer kritiske spørsmål om de aktuelle sakene.

– Vi måtte ha med noen slike spørsmål også, hvis ikke kunne vi like gjerne kjøpt en vanlig annonse. Vi har hatt noen utfordringer, men nå har vi tatt grep.

– Hvordan tror du omdømmet til Wolt er i Norge?

– Jeg har ikke nye tall på det nå, men tidligere har vi sett at det er bedre her enn i mange andre land. Vi jobber alltid for at kundene skal stole på at vi gjør en ordentlig jobb, sier Kamhaug.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS