Simen Aukland og Thea Rustad i TRY Råd.
Simen Aukland og Thea Rustad i TRY Råd.

MENINGER:

Redaksjonell omtale får ny kraft gjennom KI-søk

«Søkevanene våre endres fundamentalt. I stedet for å klikke seg gjennom Google-resultater, får vi nå sammendrag og svar direkte fra ChatGPT, Copilot og andre AI-verktøy», skriver Thea Rustad og Simen Aukland i TRY Råd.

Publisert

Når ChatGPT, Microsofts Copilot eller Googles KI-søk skal svare på spørsmål, prioriterer de kvalitetsinnhold som har relevans, troverdighet og autoritet. Dette er også kjennetegn for redaksjonelt innhold som gjør at det rangere høyt i søkeresultater. Analyser viser at dette særlig gjelder for sensitive temaer som helse, finans og samfunn – områder der troverdighet er avgjørende.

Spørsmålet blir da: hvilken betydning har fortjent oppmerksomhet egentlig når vi stadig endrer vår egen mediebruk? Svaret er at redaksjonell omtale faktisk blir mer verdifull enn noensinne og vi må jobbe strategisk i fortjente medier for å bli prioritert. 

KI-systemer stoler på redaksjonelle kilder

Dette er ikke tilfeldig. KI-systemene er trent til å favorisere innhold som oppfyller strenge kvalitetskrav og viser høy troverdighet. Det betyr at en omtale i Dagens Næringsliv, NRK eller i lokalmedia ikke bare når leserne direkte – den blir også en kilde KI-systemene trekker fra når de svarer på relaterte spørsmål.

Resultatet? Redaksjonell omtale får en forsterket effekt utover den tradisjonelle verdien av synlighet og troverdighet. Den blir en del av KI-ens kunnskapsbase.

KI = Tankeledelse

For virksomheter betyr dette at medierelasjoner og redaksjonell omtale ikke bare handler om å nå dagens lesere. Det handler om å sikre at egne budskap og ekspertise blir en del av informasjonsstrømmen som KI-systemer formidler videre.

Når noen spør en KI om trender innen bærekraft, teknologi eller finans, vil KI-en trekke informasjon fra de kildene den anser som mest pålitelige. Hvis din virksomhet er omtalt som ekspert på området i redaksjonelle medier, øker sjansene for at KI-en inkluderer ditt perspektiv i svaret. Et ekstra lag til arbeidet med å skape den fortjente oppmerksomheten gjennom å bygge tankeledere og eksperter.

Kvalitet over kvantitet

Dette forsterker noe vi allerede vet: kvaliteten på omtalen er viktigere enn kvantiteten, og vi må fortjene omtalen vår. Men med KI-søk blir dette enda tydeligere. En grundig, faglig omtale i et anerkjent medium kan få liv langt utover publiseringstidspunktet.

Det betyr ikke at andre kommunikasjonskanaler blir uviktige. Men det understreker verdien av å investere i relasjoner med redaksjonelle medier og å posisjonere seg som en troverdig kilde innenfor sitt fagområde.

Regjeringen setter KI på dagsordenen

Når digitaliseringsminister Karianne Tung krever at alle 200 statlige etater skal ta i bruk kunstig intelligens innen 2030 – med mål om å gjøre Norge til «verdens mest digitaliserte land» – sender det et tydelig signal til hele samfunnet. Dette er ikke lenger eksperimentering, men en nasjonal satsing.

For å oppsummere: Redaksjonell omtale skaper ikke bare synlighet her og nå, men blir en investering i fremtidens oppslagsverk og formidler kunnskap om din bransje og sektor fremover. God, gammeldags PR-arbeid blir mer verdifullt enn noensinne.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS