Nytt Ring 2 stunt: Lyser ut ledig plass på julebordet på anbud
Ring 2 har sagt de vil ha humøret tilbake i bransjen. Nå er de i gang med et nytt stunt.
For elleve måneder siden vakte Ring 2 stor oppmerksomhet da de flyttet fra Maridalsveien og Ring 2 til Lille Grensen innenfor Ring 1.
I forbindelse med flyttingen laget de en reklamekampanje der de på ti boards langs Ring 2 meldte at «Nå flytter Ring 2», i tillegg til å henge opp nabovarsler på dører i nærheten.
Kampanjen provoserte noen og fikk omtale i Aftenposten. Men den skaffet også ekstra oppmerksomhet og potensielle kunder som ble nysgjerrige og ville snakke med dem.
Fikk prestisjekunde
Dette har igjen ført til nye oppdrag. Blant de nyeste kundene er Volvo, som de nylig har gjennomført en kampanje for.
Den svenske bilprodusenten ser de på som en prestisjekunde. Volvo passer inn i Ring 2s mantra om at selv store merkevarer ikke trenger et stort byrå.
– Det man da trenger er noen som kommer inn med et skarpt blikk utenfra som kan skjære gjennom det de gjør, sier han.
Men alt har ikke gått deres vei i år. Etter 2024 hadde de en stor drøm om å lande en stor retail-kunde. Det har de ikke klart. Resultatet er at de ender på en byråinntekt og et resultat på nivå med fjoråret, da de endte på 6,2 millioner kroner i byråinntekt og et driftsresultat på litt over 400 000 kroner.
De innrømmer at de ikke er fornøyde med dette.
– Det er så kjedelig å si at vi er fornøyde fordi markedet er sånn, men det er jo litt sant. Men vi er jo ikke fornøyde med at markedet er sånn, eller at vi ikke slår det markedet. Vi vil jo ha 15 prosent overskudd, sier han.
Voss Halvorsen peker på at det går veldig opp og ned i bransjen, noe de selv merker. Tre dårlige måneder har på mange måter ødelagt for det som kunne blitt et mye bedre år for dem.
Men at det går opp og ned i bransjen må de bare forholde seg til, og de har en teori om hvorfor det er slik.
– Det er ikke bare uttrykk for en generell økonomi i samfunnet. Det handler også om vår bransje, som er i stor endring. Og i disse store endringene så får du veldig ustabile oppdragsmengder, sier han.
Ekstra plass på julebordet
Men selv om det økonomiske resultatet ikke blir noe å hoppe i taket over, er de fornøyde med året kreativt sett.
– Det var bare ett byrå som vant mer gull enn oss på Gullblyanten. Vi hadde to gull vi, det er ganske godt å være en så liten gjeng. Så har vi gjort veldig mye bra ting for kundene våre, som vi er veldig stolte av.
Kongen har pratet om høreapparat på åpningen av Stortinget. Og takket være jobber vi har gjort for Hørselsforbundet har vi en regjering som har vedtatt ventetidsløftet som handler om at ventetiden på høreapparater skal ned, sier Gjersøe.
To av de tre eierne av Ring 2 er kjent for å lede Gullblyanten år etter år og for sin humor.
Nå har de et nytt stunt på gang.
– Nå har vi ekstra plass på julebordet som ligger ute som et anbud, sier Alexander Gjersøe.
De har lagt ut et anbudsdokument med tildelingskriterier, leveringsfrist, ulike forbehold, kontraktsinngåelse og alt på LinkedIn. Man kan laste inn anbudsdokumentene, og mange har engasjert seg i det. Det har vært en spørsmål og svar-runde til interessenter.
Tildelingskriteriene er vektet med 30 prosent med erfaring fra julebord, pris 40 prosent, personlig egnethet 15 prosent, bidrag til kveldens narrativ 10 prosent og sist motivasjon til egen deltakelse.
Men det hele har en litt mer alvorlig undertone.
Vil skryte av bransjen
– Jeg tuller med at vi bidrar til å bringe humør inn i bransjen, og det er veldig mange som prøver å bringe humør ut av bransjen. Det er mye brønnpissere i denne bransjen, og vi har lyst til å være i en bransje som vi er stolte av, sier Voss Halvorsen.
Han sier at de ikke har lyst til å bidra til den brønnpissingen.
– Vi har heller lyst til å skryte av bransjen vår, og si, faen, vi er en kjempefin bransje, og vi burde ha det veldig gøy sammen. Og det prøver vi å ha. Og det gjør vi gjennom sånne stunt, sier han.
Gjengen i Lille Grensen er overbevist om at det også blir lagt merke til blant både kunder og andre byrå.
– Det er ikke så mange byråer av vår størrelse som jeg tror oppleves å være en sentral del av bransjen. Du har liksom Morgenstern, Try og Anorak og de. Men jeg tror Ring 2 kommer ganske fort inn i den gruppen der og det tror jeg er takket være de tingene her, sier han og forteller at reaksjonene de får er stort sett positive.
– Jeg tror alle vet at det kommer fra et godt sted. Jeg tror og håper at folk vet at vi heier veldig på bransjen, på kreativitet, og heier på at kreativitet kan gjøre en forskjell, og at bransjen vår skal ha høy selvtillit på seg selv, fordi vi faktisk bidrar med verdiskaping, sier han.
Her er vinneren
Oppdatering: Dagen før julebordet får KOM24 en e-post om at det er Siril Thesen i PR-Operatørene som har fått den ledige plassen.
– Hennes anbud skilte seg ut med en unik kombinasjon av sosial utholdenhet og medbragt champagne av usikker opprinnelse. I tillegg har hun PR-bakgrunn, noe vi vurderte som strategisk viktig dersom vi skulle trenge krisehåndtering allerede førstkommende fredag, skriver Voss Halvorsen i e-posten.
KOM24 har også vært i kontakt med Thesen selv, som ser fram til festen. Hun peker på at hennes egen arbeidsgivers julebord ikke er før i januar, og nå kan hun si at hun har vært med på et julebord i år også. Men det stopper ikke der.
– Ring 2 lover jo en fullverdig julebordopplevelse, så forventningene er rimelig høye til at dette skal bli en bra kveld. Og ellers forventer jeg noen skråsikre betraktninger fra PK, et par lune kommentarer fra Hans Magne, kule antrekk på damene og at Alex går tidlig hjem til (hunden) Åke, skriver hun i en e-post.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no