I stedet for å ta ned annonsen, brukte Volvat skrivefeilen som kampanjepoeng.

Volvat med kampanjetabbe: – Bare å legge seg flat

En trykkleif på reklamen kunne fort blitt en flause for Volvat. I stedet ble det en smart anledning til å minne folk på å sjekke synet.

Publisert Sist oppdatert

I en annonse på T-banen reklamerer Volvat for sine 230 leger og spesialister på Nationaltheatret, Majorstuen og Storo.

Men i plakaten mangler én bokstav: «Nationaltheatret» har blitt til «Naionaltheatret».

– En viktig kampanje

I stedet for å forsøke å skjule feilen, valgte Volvat å snu det hele til et poeng. På LinkedIn skriver de:

– Ser du skrivefeilen? Hvis ikke bør du kanskje vurdere en rutinemessig undersøkelse hos en av våre øyeleger!

Slik snur de en trykkleif til en sjarmerende og effektiv kampanjekrok.

– Rettskriving, derimot, der skal vi skjerpe oss, skriver de videre.

Men da feilen først ble oppdaget, var stemningen en annen:

– Vi ble først fortvilet. Dette var en viktig kampanje. Volvat har flere lokasjoner i Oslo, og det var dette vi ville ha fokus på, ikke en dum skrivefeil, sier kommunikasjon- og markedsdirektør Mille Celine Henriksen til KOM24.

Snudde raskt 

Kampanjen skulle bare vare i én uke, og det var ikke tid til å få oppdatert materiellet.

– Da var valget lett; det var bare å erkjenne feilen og legge seg flat, sier Henriksen.

Da de fikk summet seg, valgte de å se det i et større perspektiv:

– Dette er menneskelig. Alle kan gjøre feil, og denne gangen gikk det litt fort i svingene i markedsavdelingen. Å velge å bruke humor i vår respons, kom helt naturlig.

Ifølge henne har tilbakemeldingene vært positive – både internt og eksternt.

– Vi ser på det som en tabbe, men hyggelig at vi traff med responsen vår.

Henriksen understreker at humor ikke nødvendigvis er en del av Volvats faste kommunikasjonsstrategi:

– Men i visse sammenhenger føles det helt rett.

Toppsjefen med på notene

Per Helge Fagermoen, administrerende direktør i Volvat.

Også administrerende direktør Per Helge Fagermoen kommenterte feilen på sin egen LinkedIn-profil:

– Rettskriving er en dyd og her gikk det skeis for oss. Ikke bare har vi tre klinikker i Oslo, men alle deler navn med tre kjente T-banestasjoner. Da er det ekstra ille at vi ikke klarer å stave riktig når vi annonserer om bord på T-banen!

– Jeg lover skjerping og kanskje en ekstra rutinemessig sjekk hos en av våre øyeleger! 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS