Nok et internasjonalt samarbeid for ANTI
Zürich-baserte Solitude inngår samarbeid med ANTI om strategi, identitet og kommunikasjon for sin globale satsing for å redusere stress og utbrenthet.
Byene våre er bygget for effektivitet og verdiskapning, og underbygger en dominerende travelhetskultur. Nesten ingen bygger infrastruktur for pause, stillhet og restitusjon. Det vil Solitude endre.
Det skriver de i en pressemelding.
Gjennom en ny type reset tilbyr Solitude taktile, skjermfrie rom som gir nervesystemet ro i en hverdag preget av konstant påkobling. Konseptet består av urbane pods – 3D-printede kokonger for 20–25 minutters alenetid uten telefon, naturbaserte solo-getaways og hverdagsobjekter som bruker lyd, lys, duft og tekstur til å hente folk tilbake til øyeblikket.
Målet er å gjøre stillhet like tilgjengelig som et treningssenter og ikke minst like sosialt akseptert.
– Stress og utbrenthet koster samfunnet milliarder hver dag. Både mennesker, helsevesen og arbeidslivet trenger en strukturert måte å stoppe det på. ANTI forsto veldig raskt at dette ikke er nok et «wellness»-konsept, men et sosialt system for å lade opp mentalt og motvirke stress, sier Alice dal Verme, medgründer av Solitude.
Bak Solitude står et tverrfaglig team bestående av blant annet arkitekt, produktdesigner, lydingeniør, ernærings- og smaksekspert samt terapeut med bakgrunn i pust og traume.
Prosjektet er nå i innsikts- og testfase, med planlagt pilot-pod i Zürich og presentasjon for Rotary våren 2026.
– Solitude representerer akkurat den typen prosjekter vi brenner for, der design brukes til å gjøre verden bedre, i dette tilfellet med ny infrastruktur for noe samfunnet faktisk mangler. Stillhet og alenetid er blitt luksus i byene. Solitude vil gjøre det sosialt akseptert å sette på pause, lade opp og gjøre det hverdagslig, tilgjengelig og ufarlig. For oss handler dette om å gi dem et strategisk og visuelt system som kan vokse fra ett rom i Zürich til en gjenkjennelig tjeneste på tvers av byer og kulturer, sier Kenneth Pedersen i ANTI.
Arbeidet ANTI gjør for Solitude omfatter blant annet utvikling av merkevareplattform, visuell og verbal identitet, tone-of-voice samt et fleksibelt designsystem som kan tilpasses alt fra urbane pods og naturhytter til fysiske objekter og kommunikasjon i byrommet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no