Tyst fra toppsjefen om nedbemanninger: – Viktig at de stiller opp
Bård Vegar Solhjell svarer ikke på spørsmål om prosessen, og sender midlertidig kommunikasjonssjef Aslak Øverås for å svare.
– Her i Norge forventer vi at man går ut med informasjon og svarer på spørsmål. Og hvis svaret er at du ikke har informasjon, er det også en form for informasjon. Man bør gjøre seg tilgjengelig, fordi det motsatte kan skape ryktespredning, sier Stig Berge Matthiesen til KOM24.
Han er professor ved Handelshøyskolen BI i Bergen. Endringsledelse er ett av hans ekspertområder.
Fredag 31. oktober klokken 15 kom det en pressemelding fra Fornybar Norge, der det kom fram at 16 ansatte tar sluttpakke. Blant grepene som ble tatt er at kommunikasjonsdirektør Aslak Øverås blir tatt ut av ledergruppen.
Skal leie inn
I et innlegg på Fornybar Norges hjemmesider står det blant annet følgende:
«Omstillingen innebærer nedbemanning av ansatte, for å frigjøre ressurser til kjøp av tjenester og andre aktiviteter i tråd med ny strategi».
KOM24 har forsøkt å få klarhet i hva dette betyr for kommunikasjonsavdelingen, der flere ansatte må gå. Det har vi ikke lyktes med.
Administrerende direktør i Fornybar Norge, Bård Vegar Solhjell har ikke vært tilgjengelig for pressen etter det. Den eneste gangen han har uttalt seg om kuttprosessen har vært i et intervju med Europower, samme dag som kuttene ble kjent.
I en tekstmelding til KOM24 viser Solhjell til kommunikasjonsdirektør Aslak Øverås, som mister sin stilling og plass i ledelsen som følge av kuttene.
– Det kan dreie seg om en vanskelig balansegang. I hvor stor grad skal man følge den etablerte strukturen i en slik situasjon? På den ene siden kan man si at kommunikasjonsavdelingen fortsatt får tillit til å svare, og at det er bra. Samtidig tror jeg det er veldig viktig at toppledelsen går ut selv og er synlig, sier Hans Olav Stensli.
Han er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge, og forsker blant annet på endringsledelse.
Hans akademikerkollega Matthiesen sier om Fornybar Norges planer om å leie inn eksterne ressurser framover, at det kan skape vanskeligheter internt i organisasjonen.
– Det kan gi et signal om at ledelsen ikke er fornøyd med de ansatte, og det kan føles vondt for noen. De skal spare penger med å kutte, men samtidig bruke penger på andre ting, kan det se ut som.
KOM24 har forelagt sitatene til ekspertene for Bård Vegar Solhjell. Via en e-post fra kommunikasjonsdirektør Aslak Øverås beklager han at han ikke har svart på spørsmål, og skriver at det skyldes en glipp.
– Vi har hatt omfattende kommunikasjon om endringene både internt og eksternt, og opplever at den er forstått av tillitsvalgte, ansatte og medlemmer. Vi har også svart på spørsmål fra alle eksterne under omstillingen, inkludert KOM24 og andre medier, skriver Solhjell.
Mener ledelsen må på banen
Matthiesen mener at Solhjell kunne kommet på banen samtidig som kommunikasjonsdirektøren.
– Det hadde nok vært en bedre løsning. Nå virker det som om øverste leder nedprioriterer spørsmål utenfra.
Stensli er langt på vei enig med Matthiesen.
– Det er viktig for de ansatte å se at toppledelsen stiller opp og tar ansvaret. Som en generell regel er det også viktig å kommunisere om endringene til alle interessenter, som vi pleier å si. Det innebærer også pressen, sier Stensli.
Han viser til forskning som sier at bare 30 prosent av organisasjoner lykkes med planlagte, større endringer ut fra målene de har satt seg
Han understreker at han ikke har god kjennskap til den konkrete saken med Fornybar Norge. På generelt grunnlag sier han at det er viktig for de ansatte at toppledelsen er tilgjengelig i krevende prosesser.
En viktig del av jobben som leder i en slik situasjon går ut på å gjøre seg tilgjengelig for aktører utenfor som har spørsmål. I noen situasjoner vil pressen være interessert i å vite hva som skjer, mener han.
– Jeg vil tro at en organisasjon som Fornybar Norge, som opererer innenfor energibransjen, har en del slike interessenter. Da bør de også ha et minimum av åpenhet, sier han.
Noen av målene man skal nå i en slik kuttplan bør dreie seg om kommunikasjon, mener Stensli.
Dette for å dempe de negative følgene slike endringer kan få, som ansatte med mindre organisasjonsforpliktelse og at folk man helst vil beholde begynner å se seg om etter andre jobber.
– God ledelse og åpen og ærlig kommunikasjon internt kan dempe disse effektene. Organisasjonen må kommunisere hvorfor og hvordan endringene skal skje for å sikre transparens, sier Stensli.
Behovet for internkommunikasjon er noe mange toppledere undervurderer, mener han.
– Det er veldig viktig for at de ansatte skal oppfatte endringene som nødvendig, sier Stensli.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no