
Jamie Lee Curtis utfordrer bransjen i Cannes: – Vis meg intensjonen din
Hun har solgt yoghurt som «fikk deg til å drite», vunnet Oscar – og nå vil hun ha kontor i markedsavdelingen. Jamie Lee Curtis holdt kanskje bransjens ærligste tale i Cannes.
CANNES: – Hvis det skal stå én ting på gravsteinen min, så er det: «Life is pain, highness. Anyone who says differently is selling something.»

Jamie Lee Curtis gikk rett på sak da hun entret scenen hos Amazon Port under Cannes Lions. Sammen med Sue Kroll, global markedssjef i Amazon MGM Studios, snakket hun om markedsføring, livsvalg og kraften i å fortelle ekte historier.
– Jeg elsker markedsføring. Jeg er en selger – jeg vet hvordan man får folk til å kjøpe, sa Curtis.
Fra reklame til Oscar
Hun fortalte hvordan reklame og underholdning har gått hånd i hånd gjennom hele karrieren – og hvordan det ene aldri har utelukket det andre.
Curtis har frontet kampanjer for blant annet Hertz, L’eggs-strømpebukser og Danones probiotiske Activia-yoghurt. Hun beskrev seg selv som «en uperfekt jobbmamma» som ønsket mer tid med barna.
– Jeg valgte kommersielle oppdrag fordi de lot meg være hjemme. Reklame betydde kortere opptaksdager og mer fleksibilitet.
Så kom det med glimt i øyet:
– Jeg solgte yoghurt som fikk deg til å drite – i seks år, før hun la til:
– Og jeg vant en Oscar. Det går helt fint an å gjøre begge deler samtidig.
At folk fortsatt spør hvorfor hun gjør reklame, til tross for sin filmkarriere, overrasker henne.
– Det finnes ikke lenger noe stigma. Nå vil vi bare ha innhold når vi vil ha det, der vi er.
– Slipp det gamle, fortell det sanne
Curtis beskrev livet sitt som en rekke tilfeldigheter, og minnet publikum om hvor lite som egentlig er planlagt.
– Jeg skulle aldri blitt skuespiller. Jeg kunne ikke engang stave ordet. Livet mitt har snudd på sekunder jeg aldri så komme. Noen av de beste – og verste – tingene i livet mitt har bare skjedd.
Hun oppfordret bransjen til å kvitte seg med gamle forestillinger – og gå for det som er ekte.
– Hvis jeg skal be noen stole på meg, må jeg fortelle sannheten. Jeg håper vi kan gjøre nettopp det – og samtidig selge ting folk faktisk trenger.
Krever tydelighet fra merkevarer

Sue Kroll snakket om verdien av samarbeid med ekte stemmer som står i stil med merkevarens verdier. Curtis fulgte opp med sitt eget krav:
– Gi meg et kontor! Jeg vil vite hva som er din intensjon – og hva som er min. Det er der vi kan bygge ekte partnerskap.
Hun kunne også røpe at hun nå er produsent på en ny Amazon-serie med Nicole Kidman i hovedrollen, med planlagt premiere første kvartal 2026.
Avslutningsvis sendte hun en hilsen til publikum – fylt av markedsførere og kreatører fra hele verden:
– Jeg håper dere våkner og elsker det dere gjør. Det er et privilegium. Jeg elsker mitt kreative liv – jeg dømmer det, og jeg omfavner det. Hele veien.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no