Flere nettaviser reklamerte for ulovlig pengespill: – Svært alvorlig
Lotteri- og stiftelsestilsynet har sendt ut beskjed til en rekke norske aviser og bedt dem om å fjerne annonser for ulike spillselskaper.
I mai sendte Lotteritilsynet et brev til norske mediehus med «informasjon om pengespillregelverket og risiko for økt markedsføringstrykk fra ulovlige pengespillaktører».
I etterkant fikk også enkelte aviser beskjed om å fjerne spesifikke annonser som tilsynet hadde blitt tipset om.
– Vi sendte brevet i forkant av Eurovision-finalen og en rekke idrettsarrangementer denne sommeren. Det er ikke uvanlig at risikoen for denne typen reklame øker rundt slike store hendelser, sier Hedvig Inderhaug til KOM24.
Hun er jurist i Lotteri- og stiftelsestilsynet. De mottar jevnlig tips om slike annonser, som de mener kan være triggende for folk med spilleproblemer.
Pengespilloven forbyr markedsføring av pengespill som ikke har norsk tillatelse, og ingen
utenlandske selskaper har tillatelse til å tilby pengespill i Norge.
Inderhaug sier at mange av disse aktørene er kreative når de likevel greier å få gjennom annonsene sine.
– Vi har en god dialog med mediehusene, og oppfatter at de tar dette seriøst, sier hun.
– Flere medier opplever at annonseinntektene synker om dagen. Opplever dere noen motvilje til å ta ned denne typen reklame?
– Overhodet ikke. Men vi ser alvorlig på slike programmatiske annonser. Vi følger med på utviklingen, og har mulighet til å reagere om vi mener det ikke gjøres nok for å forhindre annonser for ulovlige pengespill.
– Alvorlig
Avisene som har fått melding om konkrete tilfeller av ulovlig spill-reklame er TV 2, Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Avisa Nordland og Bodø Nu.
Det dreier seg om annonser fra sider som Vinn.com, Trickz.com og Lilibet.
– TV 2, og til syvende og sist sjefredaktør Olav T. Sandnes, har ansvar for at alt som vises på våre sider, både redaksjonelt materiale og annonser, følger norsk lov og de presseetiske reglene. Vi tar derfor denne saken svært alvorlig, skriver juridisk direktør i TV 2, Tomas Myrbostad, i en e-post til KOM24.
Han forklarer at en stor andel av annonsene på tv2.no leveres programmatisk. Det vil si at de stiller plassen til disposisjon for annonsenettverk, som selger annonseplassen på en børs og leverer annonsene.
Programmatisk salg er regulert av avtaler, hvor nettverkene forplikter seg til å blokkere ulovlige annonser.
– Dette skjer ved bruk av ulike filtre, som oppdateres løpende. Vi blokkerer alle annonser som er ulovlige, som spillreklame fra andre enn de godkjente norske selskapene og dessuten enkeltaktører, som Vinn.com.
– Når en ulovlig annonse likevel slipper igjennom, som i dette tilfellet, er det nok fordi Vinn.com har gått aktivt inn for å omgå filterne, ved å oppgi uriktig informasjon om hva annonsen inneholder og hvem som står bak, skriver Myrbostad.
Han skriver at de har mange tiltak på plass, og at dette skjer ganske sjelden.
– Vi vil imidlertid følge opp denne saken med våre partnere for å undersøke hvor feilen oppsto, slik at vi kan bli enda bedre.
Omgår sperrene
Også Julian Gamman, som er Head of Programmatic i Amedia, skriver at det for deres del er snakk om en programmatisk annonse som er kjøpt og levert automatisk gjennom Google.
– Til tross for at vi har omfattende filtre og rutiner for å stanse uønsket eller ulovlig reklame, klarer enkelte aktører å finne tekniske måter å omgå disse sperrene på. Dette er dessverre et kjent problem i bransjen, og vi ser at aktører bak ulovlig spillreklame ofte endrer både innhold, lenker og visningsmetoder for å komme gjennom.
– Det blir en slags katt og mus-lek, hvor vi hele tiden må justere og forbedre våre systemer etter hvert som metodene deres endrer seg, skriver Gamman.
Han skriver også at Amedia jobber kontinuerlig med å overvåke og forberede annonserutinene deres og de tekniske filtrene. De har også økt den manuelle gjennomgangen av annonsene
– Spesielt nå i tiden frem mot valget, hvor vi vet at sensitivt og uønsket innhold lettere kan snike seg gjennom. Vår traffic-avdeling gjør en grundigere manuell sjekk enn tidligere, nettopp for å fange opp slike annonser før de blir synlige.
De har også et samarbeid med sine tech- leverandører, og spesielt Google, for å håndtere disse situasjonene når de oppstår, og for å sørge for at aktører som bryter retningslinjene blir blokkert.
– Når en uønsket annonse først oppdages, har vi klare rutiner for umiddelbar fjerning og for å hindre at samme aktør får slippe til igjen.
– Ser ikke på norsk lov som gjeldende
KOM24 har forelagt kritikken fra Amedia og TV 2 til alle de nevnte spillselskapene. Vinn.com svarer dette på e-post:
– Vinn bryter ingen lover ved å plassere annonser innenfor EØS-området og anser dette som uproblematisk. Vi har ingen direkte avtaler med TV 2, Amedia eller lignende mediehus. Våre europeiske mediekjøp håndteres av en tredjepart som administrerer våre kjøpsstrategier.
– Når det er sagt, hvis TV 2, Amedia eller andre norske medier foretrekker å samhandle direkte med oss, er de selvfølgelig velkomne til å ta kontakt.
De skriver også at Vinn har full rett til å tilby sine tjenester i Europa, inkludert til norske brukere, under deres lisens utstedt av maltesiske myndigheter. De mener denne lisensen er anerkjent av både EU og den norske regjeringen.
– Vi er klar over at norske myndigheter likevel forsøker å begrense internasjonal markedsføring av pengespill for å beskytte Norsk Tippings monopol. I vårt tilfelle ser vi imidlertid ikke norsk lovgivning som gjeldende, ettersom Vinn er et ikke-norsk selskap som retter seg mot europeiske kunder og derfor ikke faller inn under norsk jurisdiksjon. Vi er allerede i dialog med Lotteritilsynet angående dette.
Vinn.com ønsker ikke å oppgi identiteten til den som svarer på grunn av «muligheten for personlig forfølgelse i Norge».
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no