Ut mot Finn etter syden-annonse: – Generisk kommunikasjon
Magnus Joki Arild beskriver sommeren i Tromsø og Nord-Norge ellers som fantastisk, og mener Finns forsøk på å få folk til å bestille sydentur slår feil.
– Denne annonsen har kommet og gått hele sommeren, og for hver gang jeg ser den legger jeg mer merke til den, sier Magnus Joki Arild til KOM24.
Han er kreativ leder i byrået Polarnatt, og har bodd i Tromsø i 15 år. Arild kan knapt huske en bedre sommer.
– Det har vært en veldig begivenhetsrik sommer i Tromsø. Været har blitt bedre og bedre, flere festivaler har blitt arrangert og vi har vært på fotballkamp i midnattssol. Når Finn.no da spør på daglig basis om jeg er skuffet, er det noe som ikke stemmer.
Syden?
«Er det en skuffende sommer, Tromsø?», står det på annonsen, som Arild har sett flere steder på nett siden juni.
Og selv om været kanskje ikke var like bra i Nordens Paris tidlig på sommeren, har annonsen fortsatt å gå etter at det tok seg opp.
– Her ser det litt ut som at noen i Finn har tatt tidlig ferie. Det kan godt hende at de selger masse sydenturer. Jeg vet ikke om folk er skuffa, men for meg er dette et eksempel på dårlig og generisk kommunikasjon.
Arild har forståelse for at dette er en automatisert annonse, og går med på at det sikkert kan spare avsenderen for en del tid. Han er likevel ikke imponert.
– Det er klart man sparer tid på dette. Men jeg jobber med kommunikasjon, og synes man skal behandle det som et håndverk. Jeg er ikke tilhenger av lettvinte løsninger som dette. Finn gjør veldig mye bra som ikke er lettvint, men dette blir i letteste laget, sier Arild.
Han la ut et innlegg om annonsen på LinkedIn, og opplever at folk i stor grad er enig i det han skriver.
Arild understreker at innlegget var ment som et humoristisk stikk. Han legger også til at de nå endelig har fått litt regnvær, og at han slipper å bruke vannsprederen for å vanna plantene i hagen.
– Men jeg tror mange kjenner seg igjen. Jeg møtte for eksempel en på flyet her om dagen som bor et annet sted i Nord-Norge. Der hadde de også fått opp denne annonsen.
En av tre varianter
Anette Syversen, direktør i Finn reise, svarer på kritikken fra Arild.
Hun skriver i en e-post at de i sommer har testet bruk av værdata i markedsføringen for Finn reise. Kampanjen det er snakk om er koblet til et vær-API, som henter inn meldinger og målinger fra lokale værstasjoner, og som automatisk aktiverer annonsene dersom det meldes overskyet vær og under 16 grader.
Dette gjelder for alle byene kampanjen har gått i, som er Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Bodø, Kristiansand og Tromsø.
– Budskapet «Er det en skuffende sommer?» er én av tre varianter vi har testet. I Tromsø har akkurat denne kombinasjonen slått inn overraskende ofte, og det har nok sammenheng med at det har vært meldt lav temperatur og overskyet vær tidlig på dagen (ser man på historikken fra Tromsø på Yr, så er snitt-temperaturen nesten alltid under 16 grader).
– Dermed har annonsene startet og fortsatt å gå, selv om været har vist seg å bli mye bedre enn meldt utover dagen. Vi er imidlertid helt enige i at sommerværet i Tromsø absolutt ikke har vært «skuffende», og har derfor stoppet annonsen.
Syversen legger til at de synes det er viktig å kunne leke seg litt med automatisert og datadrevet kommunikasjon. Hun ser på det som et verktøy for å gjøre markedsføringen smartere og mer relevant.
– Men når sola stråler over hele landet, også i nord, mens annonsene våre fortsatt går rundt og mumler om «skuffende sommervær», skjønner vi at noen kan bli irritert. Samtidig - å få litt kjeft fordi været ble for fint - det tar vi med et smil. Litt solstikk må man tåle i markedsføringen også.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no