Tildelingen av en nordnorsk kontrakt til et Oslo-byrå har skapt reaksjoner i lokalmiljøet – og satt søkelys på prinsippene for offentlige anskaffelser.

Byråer i nord tapte millionkontrakt – reagerer på «Oslo-valg»

Byråer i nord investerte tid og penger i å vinne kontrakten med Nordland fylkeskommune. Men det ble Oslo-byrået Bas Kommunikasjon som trakk det lengste strået – og som nå får lokalbransjens frustrasjon i fanget.

Publisert Sist oppdatert

Bas Kommunikasjon trakk det lengste strået i anbudskonkurransen, som gjaldt markedsføringstjenester for fylkeskommunen. Seks byråer leverte tilbud – tre av dem med base i Bodø, der fylkeskommunen selv har sitt administrasjonssenter.

Avtalen har en maksimal verdiramme på 10 millioner kroner over fire år. 

– Her snakker man om ekte oppdrag og penger som virkelig kunne gjort nytte for seg i landsdelen. Jeg mener at når man skal jobbe med Nordland fylkeskommune skal man gjerne ha jobbet litt her, tatt noen hurtigbåter og flydd litt Widerøe. Det bor folk på ethvert nes, og jeg vet ikke hvor sterk den kunnskapen er på Youngstorget, sier Morten Iveland, partner og designer i Bodø-byrået By North til Avisa Nordland.

By North var ett av tre Bodø-baserte byråer som leverte tilbud, sammen med Deadline Media og Riktig Spor Bodø. Iveland forteller at de investerte nærmere 100.000 kroner og flere hundre timer i anbudsarbeidet. 

Han sier det ikke er første gang slike oppdrag går til byråer sørpå, og mener det skaper en dissonans mellom fylkeskommunens uttalte satsing på kreativ næring – og hvilke valg de faktisk gjør.

– Ikke bare postnummer

Oslo-byrået som vant anbudet, har hittil vært tause om saken. Nå svarer de KOM24.

– Vi har respekt for at et slikt oppdrag engasjerer. Det skal det gjøre. Men vi mener det er viktig at diskusjonen handler om kompetanse, kvalitet og gjennomføringsevne – ikke bare postnummer, sier daglig leder Bård Øien Madsen i Bas Kommunikasjon til KOM24.

Bård Øien Madsen leder Bas Kommunikasjon, som nylig vant markedsføringsoppdraget for Nordland fylkeskommune.

Han beskriver oppdraget som stort og meningsfullt:

– Vi brenner for samfunnsoppdrag der kommunikasjon og markedsføring faktisk kan gjøre en forskjell i folks hverdag, og det å bidra til en mer sømløs og bærekraftig mobilitet i Nordland er akkurat det.

Madsen viser til at fylkeskommunen stilte tydelige og strenge krav i anbudet, blant annet til kunnskap om nordnorsk kultur, natur og samfunnsliv.

– Vi er valgt fordi vi kan dokumentere denne innsikten, og fordi vi i tillegg har bred kompetanse på strategi, digital markedsføring og kommunikasjon, sier Madsen.

Selv om Bas er et Oslo-basert byrå, mener han det er misvisende å framstille det som fjernt fra nord.

– Vi har sterke røtter nordpå. Tre av våre sju ledere er fra Nord-Norge, inkludert daglig leder og lederne for henholdsvis CRM og konsulentavdelingen. Dette er ikke bare et stort oppdrag – det er også et personlig engasjement for flere av oss.

Han mener også debatten løfter en viktig prinsipiell problemstilling om hvordan offentlige innkjøp skal sikre både kvalitet og lokal verdiskaping.

– Det er sunt. Men i dette tilfellet har vi levert et tilbud som ikke bare oppfyller kravene, det scorer også høyt på kvalitet, kreativitet og leveringssikkerhet.

Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø har fått flere spørsmål etter at markedsføringsoppdraget gikk til et Oslo-byrå. Hun viser til at fylkeskommunen må følge regelverket for offentlige anskaffelser.

Ikke første gang det stormer i nord

Fylkesråd Marianne Dobak Kvensjø avviser at fylkeskommunen kunne ha valgt annerledes.

– Vi kan ikke diskriminere leverandører på bakgrunn av geografisk lokalisering eller andre forhold. Det vil bryte med lovens paragraf om konkurranse, likebehandling, forutberegnelighet, etterprøvbarhet og forholdsmessighet, sier hun til Avisa Nordland.

I fjor skapte det også debatt da Geelmuyden Kiese vant et rekrutteringsoppdrag for Øst-Finnmarkrådet. Flere byråer i nord uttrykte frustrasjon over at et Oslo-byrå igjen vant fram.

Mette Suhr Berge i Kreativ Industri sa da at hun følte seg «rævkjørt av sine egne», mens Magnus Joki Arild i Polarnatt Digital advarte mot et destruktivt mønster.

– Folk ble jo sinte for flere ting. Først, da vi vant anbudet, mente folk at det var feil at et byrå fra Oslo fikk oppdraget. Kommunikasjonsmiljøet i nord likte ikke det, sa GK-partner John Arne Markussen under Kommunikasjonsdagen tidligere i år.

– Debatten mangler nyanser

Morten Riise, seniorrådgiver i Advansia og prosjektleder med lang erfaring fra offentlige anskaffelser, mener deler av debatten bærer preg av feil premisser. Han er ikke part i den aktuelle saken.

Han viser til at Anbud365 blant annet stilte spørsmålet: «Finnes slik kunnskap i Oslo?»

Morten Riise har lang erfaring med offentlige anskaffelser, og etterlyser mer nyanser i debatten om lokal tilknytning.

– Det ble antydet at kun lokal tilstedeværelse gir lokal kompetanse – en antakelse jeg mener er feil. Kompetanse kan bygges på mange måter, og det er fullt mulig å ha inngående kunnskap om Nordland uten å ha kontor der, sier Riise til KOM24.

Han mener også at mediedekningen av offentlige anskaffelser ofte mangler nyanser:

– Debatten preges ofte av følelser og tabloide overskrifter, mens innkjøpsfaglige hensyn som behov, prosess, krav og regelverk får for lite plass. Det er synd, for offentlige anskaffelser utgjør enorme verdier – sist jeg sjekket var tallet rundt 800 milliarder kroner årlig. 

Samtidig har han forståelse for den lokale reaksjonen:

– Jeg forstår frustrasjonen – det er skuffende å tape lokale konkurranser. Lokale aktører har ofte verdifull innsikt og nettverk, og bør få muligheter. Men det betyr ikke at eksterne aktører er uegnede.

Han viser til at regelverket skal sikre rettferdig konkurranse – begge veier:

– Jeg er selv fra Finnmark, og hjertet mitt banker for Nord-Norge. Samtidig må regelverket følges. Prinsippene om konkurranse, likebehandling og etterprøvbarhet sikrer også at selskaper fra Nordland kan vinne kontrakter i andre fylker.



Powered by Labrador CMS