Selskapet ble startet av seriegründerne Even
Dalen, Audun Wigum Arbo og Jonas Klafstad i fjor sommer.
Selskapet ble startet av seriegründerne Even Dalen, Audun Wigum Arbo og Jonas Klafstad i fjor sommer.

Har fått NoA og Trigger på kundelisten

Produktet ble lansert i november, og selskapet har allerede sikret seg Trigger og NoA på kundelisten.

Publisert

Oppstartsselskapet Cobrief utvikler et produkt som gjør anbud tilgjengelig som en naturlig salgskanal for flere bedrifter. 

Selskapet ble startet av seriegründerne Even Dalen, Audun Wigum Arbo og Jonas Klafstad i fjor sommer. 

I november lanserte de produktet, og nå har de fått flere selskaper på kundelisten, som konsulenthuset NoA og kommunikasjonsbyrået Trigger.

Mange bedrifter nedprioriterer anbud

I Norge gjøres det offentlige innkjøp for godt over 700 milliarder kroner årlig, og gründerne mener at konkurransene ikke er tilgjengelige nok for SMB-markedet.

– Det finnes mange godt kvalifiserte bedrifter der ute som kunne vunnet kontrakter, men de velger å ikke delta fordi de blir skremt bort av prosessen, og det er nettopp dette vi skal gjøre noe med, sier Jonas Klafstad i en pressemelding. 

Gründerne har utviklet et produkt som hjelper leverandører med alt fra å finne relevante anbud, samle sammen dokumentasjon og skrive selve tilbudet. 

Spesielt ser gründerne at gjenbruk av innhold kombinert med AI åpner opp helt nye muligheter for tidsbesparelser, og her har de mye spennende på gang, sier de.

– Bedrifter vil nå kunne konkurrere på like vilkår, uten å ha spesialkompetanse på anbud i selskapet. Dette vil være verdifullt både for bedrifter som leverer gode tjenester, og det offentlige som vil få et bedre tilbud, sier Even Dalen.

Inspirert av HubSpot og Salesforce

Da gründerne så på stegene i anbudsprosessen, så de en del likhetstrekk med en tradisjonell salgsprosess og hvordan systemer som HubSpot og Salesforce er satt opp.

– Ut fra det tenkte vi på anbudsprosessen som en pipeline, der du får en lead, kvalifiserer den og til slutt utarbeider et tilbud. Hos oss heter disse stegene finne, tolke og utarbeide, sier Klafstad før han avslutter: 

– Nå skal vi fokusere på vekst fremover, ettersom produktet er modent for det. Selv om vi har fått mye interesse rundt produktet, er det til slutt en god salgsprosess som er avgjørende. 

Powered by Labrador CMS