– Jeg kommer selv fra eventbransjen, så for meg var det veldig viktig at vi kjørte en prosess der byråene ikke endte opp endte med å bruke flere hundre timer bare på å være med, sier Thomas Seeberg i KPMG.
– Jeg kommer selv fra eventbransjen, så for meg var det veldig viktig at vi kjørte en prosess der byråene ikke endte opp endte med å bruke flere hundre timer bare på å være med, sier Thomas Seeberg i KPMG.

KPMG med nytt eventsamarbeid – ønsket en kort anbudsprosess for å unngå gratisarbeid

Revisjons- og rådgivningsfirmaet inngår samarbeid med Appetite og JCP for å bli enda bedre på events.

Publisert

– Sammen med Appetite og JCP skal vi ta eventsatsingen vår til et nytt nivå, sier eventansvarlig i KPMG, Thomas Seeberg i en pressemelding mandag.

Ifølge eventansvarlig er arrangementer en viktig kommunikasjonskanal for revisjon og rådgivningsfirmaet. KPMG har nå signert rammeavtaler med Appetite for Production og JCP Nordic.

– For oss er det et viktig verktøy for å bygge merkevaren vår. I tillegg er det selvfølgelig en svært viktig arena for å både bli kjent med nye kunder og pleie kontakt med de kundene vi allerede har. Derfor er vi veldig fornøyd med at vi har fått med oss de to firmaene vi mener er de beste i bransjen.

Tre-stegs-modell

Anbudsprosesser kan være meget tidkrevende, det ville KPMG unngå, opplyser Seeberg.

– Jeg kommer selv fra eventbransjen, så for meg var det veldig viktig at vi kjørte en prosess der byråene ikke endte opp endte med å bruke flere hundre timer bare på å være med, forteller han.

Derfor kjørte KPMG en prosess i tre steg der de først inviterte ti selskap til å vise at de kunne møte formelle dokumentasjonskrav. Her meldte åtte firma seg på. Deretter ble fem av disse invitert til et kjemimøte med KPMG. Til slutt ble tre av disse invitert til caseløsning der de ble bedt om å løse en konkret oppgave. Her var det altså Appetite og JCP som gikk av med seieren.

– For oss var dette en veldig fin måte å bli godt kjent med de ulike byråene på, samtidig som de slapp mye av det «gratisarbeidet» som en anbudsprosess ofte medfører.

For ofte preget av tilfeldigheter

Managing Director i Appetite, Marcus Håkonsen, er svært godt fornøyd med prosessen.

– Vi i Appetite bruker normalt sett ikke begi oss ut på lange og omfattende anbudsprosesser fordi vi heller ønsker å bruke den tiden på å pleie kunder og egne prosjekter. Derfor synes vi det var veldig fint å få være med på en prosess som den KPMG kjørte. En prosess der vi på en effektiv måte fikk vist hva vi kan, hvem vi er og hva vi står for. Det er selvsagt ekstremt hyggelig å vinne en prosess som handler om kjemi og et felles ønske om å samarbeide. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier han.

Partner i JCP Nordic, Maria Oljemark er enig med Håkonsen.

– Altfor mange anbudsprosesser er preget av tilfeldigheter. KPMG inviterte oss med i en reel samarbeidsprosess. Dette burde flere oppdragsgivere la seg inspirere av. Nå gleder vi oss til alt det vi skal få til sammen.

Seeberg er fornøyd med tilbakemeldingene på anbudsprosessen de valgte å gå for.

– Det er selvfølgelig hyggelig å høre at både Appetite og JCP synes vi hadde en god prosess. Nå som den er over, gleder jeg meg til å ta fatt på samarbeidet. Det tror jeg blir veldig bra.

Powered by Labrador CMS