– Vi ønsker å tiltrekke oss søkere som ikke typisk tenker på oss når de søker etter jobb, sier partner og leder for marked i KPMG Henrik Lervold.

KPMG søker etter folk som har blitt diskriminert eller har hull i CV-en

– Jeg tror det er sunt at vi må sette på oss nye linser når vi nå rekrutterer kandidater som er «annerledes» enn de vi vanligvis søker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Onsdag rullet konsulentselskapet KPMG ut sin nyeste kampanje, som aktivt søker etter folk som har blitt diskriminert eller har hull i cv-en.

– Vi ønsker å tiltrekke oss søkere som ikke typisk tenker på oss når de søker etter jobb, sier partner og leder for marked i KPMG Henrik Lervold, til KOM24.

Og sikter blant annet til kandidater som ikke kommer fra de tradisjonelle skolene selskapet vanligvis henter fra.

– Det betyr ikke at vi ikke kommer til å hente fra for eksempel NHH, BI eller NTNU, men vi bør være mer nysgjerrig og videreutvikle mangfoldet, noe vi håper å oppnå med denne kampanjen.

Må speile samfunnet

Dette er en kombinert merkevare- og rekrutteringskampanje, og et bidrag for å vise at revisjon og rådgivningsselskapet tar mangfold på alvor.

Polsk

– Vi søker aktivt folk som har blitt diskriminert enten grunnet kjønn, alder eller bakgrunn, Vi må kommunisere annerledes og være relevante. For å klare dette må vi speile samfunnet rundt oss i mye større grad.

Dette er første gang en slik kampanje lanseres fra selskapet.

– Vi har veldig tro på denne kampanjen og hva den formidler. Jeg tror det er sunt at vi må sette på oss nye linser når vi rekrutterer kandidater som er «annerledes» enn de vi vanligvis søker.

Lervold forklarer at selskapet til nå primært har hentet inn kandidater med svært like profiler.

– Og jeg må innrømme at det har tjent oss godt fordi vi har svært tilfredse kunder og en solid økonomi, men dette er en retning vi ønsker og ser viktigheten av. Det kommer til å ta tid, men vi håper ved å aktivt vise at vi søker etter andre typer kandidater bidrar til å differensiere oss i kampen om de beste talentene.

Somali

Kampanjen kommer på norsk og engelsk samt urdu, somali, arabisk og polsk.

– I tillegg til å kommunisere på flere språk, håper vi å oppnå en større bredde innen kompetanse. Vi tror ulike bakgrunner vil gi oss langt flere perspektiver, mer bredde i diskusjoner og de beste kandidatene i et mangfoldig team blir også de beste og mest relevante rådgiverne for kundene våre, sier Lervold og legger til:

– Vi er helt ærlige om at vi så langt ikke har vært gode nok, og at vi helt sikkert kommer til å trå feil på veien, men vi har stor tro på denne kampanjen og ønsker nye perspektiver velkommen.

Søkere som tenker utenfor boksen

For denne kampanjen har POL utviklet ideen og retningen, og KPMG har produsert uttakene selv in-house.

Vi har jobbet med KPMG i et års tid nå, og blant annet utviklet ny merkevareplattform, kreative retninger og en bærekraftskampanje. Oppgaven denne gangen var å se på hvordan KPMG kunne styrke posisjonen mot studenter og samtidig bygge merkevaren rundt den kreative retningen «Rett fram», sier partner og strategisk rådgiver i Pol, Marius Eriksen, og forklarer:

Marius Eriksen i Pol.

– Ettersom KPMG ønsker seg mange forskjellige søkere, samt å endre persepsjonen på KPMG, som i dag er litt A4 og «menn i dress», tenkte vi at det vil være lurt å utvikle en idé til en rekrutteringskampanje som kan tiltrekke oss søkere som kan hjelpe KPMG med å bli bedre på mangfold og likestilling og søkere som kanskje tenker litt utenfor boksen for å gi KPMG flere perspektiver.

Han har stor tro at denne kampanjen kan bidra til et større mangfold og erfaringer for konsulentselskapet.

– Erfaring kan jo være så mye mer enn «klassisk» utdanning og jobberfaring. En som har erfaring fra å bli diskriminert for navnet sitt, en som har klart å sjonglere et arbeidsliv med småbarnsfamilie eller en som har involvert seg politisk for en sak, har alle nyttig erfaring og bakgrunn som KPMG kan lære og bli bedre av.

Powered by Labrador CMS