Avdelingssjef kommunikasjon og samfunn, Andreas Bjørnstad, i Kreftforeningen.

JULEPRATEN

– Veldig kult munnbind! Hvor har du kjøpt det hen?

Det hadde aldri Andreas Bjørnstad i Kreftforeningen trodd han skulle si.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det avdelingssjefen som kommunikasjon og samfunn i Kreftforeningen, Andreas Bjørnstad, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Jeg skal feire med mannen min og hans familie på Vestlandet. En idyllisk bygd midt i den vestlandsk skjærgården hvor alle, unntatt meg, bader på julaften.

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese eller se denne julen?

– Definitivt boken «Hvorfor vi sover». En genial, spennende og lettvint fremstilling av forskning. Nå sover jeg med bedre samvittighet enn noen gang! Også anbefaler jeg alle å besøke lokale restauranter. Selv skal jeg spise burgerne på Heim.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Dette året har vært full av surrealistiske situasjoner, og jeg har forsøkt å se humoren rundt mange av tiltakene i hverdagen. Selv hadde jeg aldri trodd jeg kom til å si: «Veldig kult munnbind! Hvor har du kjøpt det hen?», men det har jeg altså.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Espen Nakstad. For en kommunikator som klarer å balansere tydelighet med empati og forståelse. Han vil jeg lære av! Også skulle jeg gjerne diskutert konsekvensene av Frps krav om kutt i alkohol-, snus- og sukkeravgifter med kommunikasjonssjefen deres Kjetil Løset. Min siste gjest hadde vært Ingrid Amundsen, markedsdirektør i Coop. Ikke bare er de skikkelig gode på markedskommunikasjon, men de har også satt rekord i innsamlede midler til kreftforskning denne høsten – mens en pandemi egentlig hadde mest oppmerksom. Imponerende!

– Hva husker du best fra kommunikasjonsåret 2020?

– Det er fristende å trekke frem Teams og de mange tusen webinarene som oppsto over natten. Men jeg tror jeg skal vie mitt svar til det gigantiske kommunikasjonsbehovet som oppsto da Norge stengte ned. Millioner av mennesker, målgrupper og enkeltpersoner trengte svar på mye. I Kreftforeningen bygget vi umiddelbart om alle våre plattformer for å møte informasjonsbehovet. Alt i alt synes jeg kommunikasjonsfolkene i dette landet har levert godt.

– Hva tror du vil prege kommunikasjonsbransjen i 2021?

Digitalt! Og sa jeg digitalt?! Jeg tror vi vil se innovative digitale løsninger, konsepter som sjokkerer og bryter etablerte rammer – også er jeg ganske sikker på at rekordmange bygger opp egne «TV-studioer» for å sende sine budskap ut live!

Powered by Labrador CMS