Markedsførere på Latter under Den store annonsørdagen. Dette bildet er fra 2023, men årets arrangement er på samme sted.

Den store annonsørrapporten:

Kan forvente vekst i reklamemarkedet

ANFOs nye rapport gir grunn til optimisme for markedsførere og annonsører.

Publisert Sist oppdatert

Den store annonsørrapporten legges frem på Latter, og den viser blant annet at 42 prosent av annonsørene tror på bedre økonomiske tider i selskapet de jobber for.

Den viser også at 26 prosent av markedsførerne planlegger å øke sitt totale budsjett i siste halvår av 2025, sammenlignet med årets første seks måneder.

I tillegg kommer det fram at:

  • 33 prosent av annonsørene vil øke markedsbudsjettet i betalte medier.
  • 56 prosent vil øke budsjettet innen innholdsmarkedsføring.

«Sammenkobler vi alle våre funn og kilder, utviklingstrekk fra IRM og Mediebyråforeningen, forbrukerpaneler (Finans Norge og Opinion) samt makroøkonomiske prognoser (Norges Bank og SSB) kan vi forvente vekst i reklamemarkedet ut året og gjennom 2026», står det i rapporten.

Svak vekst

Men det er ikke snakk om rakettvekst. Ifølge IRM (Instituttet for reklame og mediestatistikk), har det norske annonsemarkedet vokst med 6,3 prosent så langt i år, sammenlignet med første halvår i 2024.

IRM forventer en vekst i år på 5,8 prosent, med en samlet omsetning på 28,5 milliarder kroner. Justert for inflasjon er dette en minimal økning, kommer det fram i rapporten.

I 2026 forventes det en vekst på 4,5 prosent, men justert for inflasjon vil det lande på rundt 2,7 prosent vekst i år og 2,3 prosent vekst gjennom 2026. Hvis prognosene slår til, vil det norske reklamemarkedet være nær 30 milliarder kroner i 2026.

Det forventes at de globale tech-gigantene stikker av med det meste av denne veksten. Dermed er det lite som tyder på at det vil skapes flere jobber i norsk medie-, kommunikasjon- og reklamebransje, på tross av veksten.

Betalte kanaler

ANFO skriver at «årets rapport bygger på et bredt utvalg svar fra norske annonsører og gir et samlet bilde av hvor bransjen står nå».

I 2024 var det 31 prosent av annonsørene som planla å øke sin andel i betalt kommunikasjon, mens 28 prosent ville redusere. 

I år kan utviklingen bli ganske lik. 

  • 33 prosent sier de vil øke, mens 40 prosent sier «ingen endring» i betalt reklame.
  • 25 prosent sier de vil redusere budsjettet i betalt reklame.
  • Blant de største annonsørene vil 27 prosent øke, og 31 prosent redusere. 41 prosent at de ikke vil endre på noe.

«Egne kanaler og innhold» har vokst i alle de tolv årene ANFO har gjennomført DSAR. I år er det hele 56 prosent som vil øke pengebruken på innholdsmarkedsføring. Bare to prosent vil kutte.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS