Da vi sendte ut påskepraten bad vi og om bilde. Drange svarte: Du får bruke dette eller et du har og heller legge på noe «påskete». Den er grei, Jan Morten. Vi tar deg på ordet!
Høydepunktet, for KOM24 sin del, under Dranges ledertid i ANFO var da vi sendte ut påskepraten og vi og bad om bilde. Drange svarte: Du får bruke dette eller et du har og heller legge på noe «påskete». Vi tok han på ordet!

Drange om å gi seg som ANFO-leder: – Jeg føler meg privilegert

Dette mener den avtroppende ANFO-sjefen han har lyktes med og dette har han ikke fått så bra til.

Publisert

– Jeg føler meg så privilegert som har fått være med så lenge. Jeg har jobbet med markedsføring, media, reklame i hele arbeidslivet. Årene i ANFO har vært en fantastisk opplevelse å være med på og jeg har fått venner, kontakter og kollegaer over hele verden gjennom WFA-systemet. Jeg setter så pris det jeg har fått være med på. 

Det sier Jan Morten Drange til KOM24.

Onsdag i forrige uke kom nyheten at han gir seg som sjef for ANFO etter nærmere 15 år i sjefsstolen. Organisasjonen skal på jakt etter ny sjef og så fort han er på plass trår Drange over i en ny stilling.

– Jeg har nådd en viss alder, så kanskje det er riktig at andre slipper til, sier han.

Tankene om å gi seg som sjef begynte å komme i fjor og har modnet siden da.

– Jeg kunne hatt denne rollen til jeg ble pensjonist, men å gjøre det nå føltes riktig, sier han og legger til at om man skal slippe andre fram bør man gjøre det når man har sjansen.

Da Drange begynte som ANFO-sjef var smarttelefonen noe helt nytt og noe de færreste hadde. Facebook var kommet, men sosiale medier var ikke så mye mer enn det. 

– Om du ser på utviklingen i mediemarkedet, med teknologi, plattformene, kunstig intelligens så har kompleksiteten økt, sier han.

ANFO har og vokst. Både i medlemmer, omsetning og antall mennesker. De har gått fra å ha under 100 medlemsbedrifter, til nå ha nærmere 230.

Drange mener de nå er blitt en viktigere organisasjon. 

– Vi er blitt vesentlig mer synlige og mer aktive i debattene i bransjen. Vi initierer på mange måter debattene og blir lyttet til med større alvor enn tidligere, sier han og mener at de har gjort et sprang.

Han understreker at det ikke bare er han, men at de er et lag. Men han har stått på selv og.

– Skal du lykkes som bransjeorganisasjon må du være på og utadrettet. Jeg prøver å ha et høyt servicenivå til media, sier han. 

Han er og klar på at størrelse er viktig. Man må opp på en vis størrelse for å lykkes og å ha kraft nok. 

Men det er alltid lett å snakke om hva man har lykkes med. Hva mener Drange han ikke har lykkes med som ANFO-sjef?

– Jeg synes vi skulle vært enda større, hatt enda flere medlemmer og enda flere faglige prosjekter. Men faktum er at vi har fått flere medlemmer og gjør flere faglige prosjekter enn tidligere, sier han.

Drange sier det er mye å ta tak i når han etter hvert går over i en ny rolle og sier at det er mange prosjekt som har stoppet for de har hatt for få ressurser.

– Det ligger et uforløst potensial der, sier han.

Drange er 62 år og sier han skal stå i arbeidslivet til han er 67. Men nå i en annen rolle i ANFO:

Han tror han kommer til å jobbe like mye som før.

– Og jeg kommer til å gå på kontoret. Det skal jeg fortsette med og spille en ny daglig leder enda bedre, sier han. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS