Fra venstre: Fredrik Pettersson, Alexander Solbakken og Edmond Yang kommer med flere tips og triks til de som er nysgjerrige på KI.

Disse KI-verktøyene har kommunikatører oversett

Fredrik Pettersson, Alexander Solbakken og Edmond Yang prøver ofte nye verktøy, og har flere anbefalinger.

Publisert Sist oppdatert

Det snakkes ikke lite om kunstig intelligens i kommunikasjonsbransjen om dagen. Spørsmålet er hvor mye som bare er snakk, og hvor mye folk faktisk bruker det i praksis.

Alexander Solbakken, byråleder i Smør, testet nylig programmet PimEyes, og omtaler det som både «creepy» og veldig kult.

– Verktøyet analyserer bilder av ansikter og finner fram alle andre bilder av samme ansikt som ligger rundt omkring på nettet, skriver Solbakken i en e-post til KOM24.

– Jeg så at innsendelser til årets Skup-pris benyttet seg av dette for å drive gravejournalistikk. Selv tror jeg det kan bli en favoritt på bransjefester når jeg ser noen jeg virkelig ikke klarer å huske hvem er.

– Et kjapt bilde av noen er plutselig nok til å si både hva du heter og hvor du jobber.

Mange kule muligheter

– Hvilke verktøy mener du blir oversett eller undervurderes av markedsførere?

– Selv om det stadig kommer nye, kule nisjeverktøy, synes jeg det mest spennende er å se hvordan de store programvareselskapene som Microsoft og Adobe stadig inkluderer ny KI-funksjonalitet inn i etablert programvare. 

– Verktøy som Photoshop, Figma eller Excel blir enklere og raskere å bruke fordi KI kan gjøre handlinger i programmet for meg. For alle som har lett igjennom hundrevis av menyer i Adobe programmer for å finne den ene funksjonen så tror jeg dette er en kjærkommen utvikling. De beste verktøyene er gjerne de du har fra før, og jeg tror mange ikke vet hva som nå er mulig med programmene de allerede har installert og betalt for.

– Er det noen trender eller andre ting vi bør se opp for framover?

– Jeg har blitt nervøs for å komme med spådommer om KI, det kommer hele tiden nye ting som gjør ting vi ikke trodde var mulig for noen uker siden.

– De aller fleste større organisasjoner sitter jo gjerne på årevis med dokumenter, tilbud, retningslinjer å guidelines – ofte gjemt bort på en Sharepoint server man sjeldent er innom.

– Jeg tror ikke det er veldig lenge til språkmodellene for fult kan dra nytte av all den dataen på en enkelt måte. Da får vi fort både økt effektivitet og kvalitet, skriver Solbakken.

– En gamechanger

Fredrik Pettersson er direktør for teknologi i ANFO. Han skriver at han for tiden bruker mye tid på å utforske to nordiske plattformer, Lovable.dev og Databutton.

– Disse gjør det mulig å bygge skreddersydde KI-verktøy, dashboards, chatbots eller mikrotjenester – ofte helt uten kode. Du kan gå fra idé til fungerende prototyp på minutter. For markedsførere og kreative er dette en gamechanger. Terskelen for å eksperimentere med og lansere egne løsninger er dramatisk redusert.

– Samtidig ser vi at språkmodeller som Claude, Gemini og ChatGPT i stadig større grad kan generere kode for apper og nettsider direkte – som ytterligere senker barrierene for å bygge digitale løsninger uten utviklere.

Pettersson mener mange fremdeles undervurderer KI-genererte videoer.

– Verktøy som Kling, Runway, Pika og Luma – samt modeller som Sora og Veo 2 – leverer nå video med høy kvalitet og fotorealisme. Disse brukes til alt fra produktvideoer til reklame, og kan produseres på minutter via plattformer som Krea.ai. Dette er ikke lenger eksperimentelt – det er reelle produksjonsverktøy, skriver han.

Han nevner også flere verktøy innenfor automatisering, som n8n, Zapier, Make og Copilot Studio. I tillegg trekker Pettersson fram språkmodellene Claude, Gemini, Perplexity og Grok.

– Å velge riktig modell til riktig oppgave er en undervurdert ferdighet som gir tydelige resultater, skriver han.

På spørsmål om trender han ser på som viktig framover, svarer han følgende:

– For det første fortsetter den visuelle KI-revolusjonen i høy hastighet. Verktøy som Midjourney v7, Runway, Adobe Firefly, Kling.ai og magnific.ai gjør det mulig å lage komplekse, redigerbare visuelle uttrykk på sekunder – og dette utfordrer hele produksjonslogikken slik vi kjenner den i dag.

De mest innovative markedsmiljøene fremover vil være de som klarer å tenke helhetlig rundt KI. Ikke som enkeltverktøy, men som en ny arbeidsform, mener Pettersson.

– Å bygge egne løsninger, eksperimentere med KI-flyt og sette sammen prosesser på tvers av modeller og formater, blir en nøkkelferdighet. Tempoet er høyt, men nettopp derfor er dette tidspunktet for å teste, lære og ta eierskap til hvordan KI kan skape konkret verdi i vår bransje.

En tydelig spådom

KI-ekspert Edmond Yang skriver at han i det siste har «vibe-kodet» en del. Det vil si at i stedet for å skrive koden selv, chatter han med systemet og beskriver det han vil utvikle.

– Jeg har laget alt fra enkle nettsider og småspill, til faktiske apper jeg bruker i hverdagen for å løse helt spesifikke behov. Et eksempel: Jeg trengte et verktøy som raskt kunne hente ut første og siste bilde fra en video. Ja, det kan jeg gjøre relativt kjapt med Adobe-verktøy, men det er noe tilfredsstillende med å bygge akkurat det jeg trenger, veldig kjapt.

– Et annet case: Jeg laget en enkel timeloggings-app som en Chrome-extension – bare det jeg trengte: START, STOPP, LEGG TIL PROSJEKT, TIMEPRIS. I stedet for å betale lisens for en tjeneste jeg bare bruker ti prosent av, kan jeg skreddersy verktøy som kjører lokalt eller i skyen. Verktøy slik som norske Databutton, Bolt, Lovable og Cursor gir meg denne friheten og fleksibiliteten.

De fleste markedsførere Yang har snakket med bruker ChatGPT og Midjourney i ulik grad. Han mener derimot at det finnes veldig mye annet der ute.

– Hvilke verktøy mener du blir oversett eller undervurderes av markedsførere? 

– For generativ AI bruker jeg mye Freepik, hvor du får en hel plattform med kreative verktøy samlet under et tak. Jeg jobber også mye med open source-modeller i ComfyUI, der jeg bygger helt egne arbeidsflyter for maksimal kontroll. Det gir meg fleksibiliteten til å finjustere output og styre både stil og prosess – noe som er essensielt når man ønsker mer enn bare «one-click»-løsninger.

Yang har én tydelig spådom for tiden framover.

– Var 2024 året for generativ KI, så blir 2025 definitivt året for agentisk KI. I stedet for at du må prompte ChatGPT eller Midjourney for å generere innhold til sosiale medier, kan du be din KI-agent om å lansere hele kampanjen for deg. Agenten går gjennom bildearkivet ditt, genererer nytt innhold ved behov, skriver titler og tekster, lager ulike versjoner tilpasset plattformer som Instagram og Facebook, publiserer, og sender deg en rapport noen timer senere.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS