
Slet med rekrutteringen. Dette ble nøkkelen
Atyp jobbet tett med NAV for å rekruttere utviklere fra et vanskelig jobbmarked.
(Ingensteds, Oslo):
Da gullet i kategorien «årets kampanje erfarne» ble delt ut i Magnet Awards var det Atyp og NAV sin tur til å gå opp på scenen.
Kampanjen «En av landets mest innviklede rekrutteringsjobber» hadde som mål å rekruttere utviklere til NAV, noe de selv sier at de lyktes med.
– Hadde du troen på gull i dag?
– Det var veldig tøff konkurranse, men vi hadde jo et håp. Vi synes denne kampanjen var veldig gøy selv også, og det var derfor vi nominerte den. De har også gitt gode resultater, og man blir ekstra stolt når man ser på hvem vi konkurrerte mot i dag, sier Ingrid Syrstadeng, teamleder for employer branding i NAV, til KOM24.
Her kan du se mer fra kampanjen.
I juryens begrunnelse ble det lagt vekt på at NAV ofte jobber i motvind når det gjelder rekruttering, og at det kanskje ikke alltid sees på som det mest spennende stedet å jobbe.
– Det handler nok mest om rekruttering innenfor det teknologiske. Der er det vanskelig å finne folk med IT-kompetanse, fordi det er hard konkurranse om den kompetansen, sier Syrstadeng.
De gikk til Atyp med et ønske om å få fram de faglige utfordringene de har innenfor feltet, i håp om at noen dyktige mennesker på utkikk etter jobb ville søke.
– Vi hadde lyst til å vise fram NAV på en positiv måte, og at det å jobbe med IT i NAV er attraktivt og utfordrende. NAV er en moderne arbeidsplass med mange ulike mennesker som jobber bra sammen, sier Dagmar Kollstrøm i Atyp.
Hun er tekstforfatter, og forteller at de jobbet tett med IT-avdelingen i NAV da de skrev manuset til kampanjen.
– Det var jo ikke alt vi skjønte, fordi vi ikke jobber med IT. Men når de syntes det var bra, så tenkte vi at det måtte være bra, sier Trond Vestengen i Atyp.
– Humor var et viktig virkemiddel her. Hvorfor brukte dere det?
– Det engasjerer jo alltid. Også tror jeg det er bra for NAV at det er humør i kommunikasjonen deres. For det er humørfylte folk som jobber der, sier Kollstrøm.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no