MarTech Awards 2025:
Trippel jubel for Strawberry: – Det ligger i DNA’et vårt å være rebeller
Strawberry stakk av med to gull og ett sølv under MarTech Awards. Selv med 20 000 ansatte ser de fortsatt på seg selv som en startup – og det mener de er nøkkelen til suksessen.
(Pressens hus, Oslo): Det ble full uttelling for hotellkonsernet Strawberry under årets MarTech Awards.
De vant gull i både «Datadrevet innsikt» og «Lojalitetsprogram», og sikret sølv i «B2C».
– Det betyr mye. Et kvalitetsstempel på at det vi gjør anerkjennes også utenfor våre egne fire vegger, sier Marianne Orderud, VP for Brand, Marketing & Digital Sales i Strawberry.
– Det styrker motivasjonen i teamet, og det bygger forståelse internt når vi ser at det vi leverer, holder høy kvalitet også i bransjens øyne.
Fra null til 60 millioner
I casen «60 dager – 60 millioner», som vant gull i kategorien for datadrevet innsikt, gjennomførte Strawberry en komplett teknologisk snuoperasjon på rekordtid.
CRM-systemet ble byttet ut, en ny kundedataplattform (mParticle) ble implementert, og to lojalitetsprogrammer lansert. Alt dette på 60 dager uten nedetid.
Resultatet? 60 millioner kroner i dokumentert merinntekt.
– I en så stor operasjon er det avgjørende at vi jobber tett sammen på tvers av team. Det er det som gjør det mulig å levere både raskt og godt, sier Bjørnhild Kjørsvik, Head of Omnichannel.
– Det har vært en enorm læringsreise, og viser hvordan vi får teknologi til å fungere i praksis, sier Magnus Sesseng, MarTech Platform Owner.
Systemene ble også koblet til Braze og Dynamic Yield, som gir sanntidspersonalisering og et helhetlig kundebilde.
– Hele prosessen var hands-on. Kom det et problem, løste vi det sammen. Alle var på hele veien, sier Emil Andersson, Personalization Manager.
Lojalitet som funker
Det andre gullet kom for kampanjen «The Anycation Hotel», som også sikret sølv i B2C-kategorien.
Ved hjelp av KI og CRM skapte teamet en personlig kundereise som både inspirerte og konverterte. Juryen trakk fram hvordan merkevare, lojalitet og CRM ble sydd tett sammen, og løftet relevansen for hver enkelt kunde.
– Det er ekstra gøy at vi har gjort alt dette in-house. Vi har utviklet og gjennomført kampanjene selv, uten å bruke byrå. Det sier noe om styrken i måten vi jobber på, sier Orderud.
Ifølge teamet selv er mye av suksessen tuftet på at teknologi, innsikt, personalisering og marketing jobber tett sammen – hele veien.
– Når flere fagmiljøer setter seg sammen med et felles mål, og jobber helhetlig gjennom hele kundereisen – da skjer det ting, sier hun.
– Fortsatt en startup
Selv med over 20 000 ansatte, beskriver Strawberry seg fortsatt som en startup.
– Vi ser fortsatt på oss selv som en startup. Det ligger i DNA’et vårt at vi skal være rebeller. Det er lov å tenke selv, lov å prøve, og lov å feile. Har du en idé, så kjør på. Det er den kulturen vi har, og det gjør at vi kommer raskt fra idé til handling, sier Orderud.
Og hvordan skal prisene feires?
– Vi får si som sjefen vår alltid sier: I dag blir det fest! Det skal vi levere på. Nå gleder vi oss til å ta med denne seieren tilbake til alle kollegaene våre – dette er en lagseier.