Trigger og Matvett samarbeider med bestemødre for å redusere matsvinn i ny kampanje.
Trigger og Matvett samarbeider med bestemødre for å redusere matsvinn i ny kampanje.

Bestemor tar grep om matsvinnet

– Tiden hvor man kunne regne med litt svinn er forbi, sier Anne-Marie Schrøder i Matvett.

Publisert

I samarbeid med Trigger er Matvett ute med en aktuell kampanje, hvor bestemødre blir mobilisert til innsats.

– Vi sier gjerne at man må regne med litt svinn, men det har vi ikke råd til lenger. Kaster du mat, kaster du penger, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne-Marie Schrøder i en pressemelding.

Med forrige ukes rentehopp trenger vi gode råd for å spare. Det letteste og mest miljøvennlige tiltaket er å ikke kaste mat. Hvem er vel bedre til dette enn bestemødrene våre, de som vet alt om å sette pris på maten? De skal nå lære bort det de kan for å unngå̊ matsvinn, heter det videre i meldingen.

– Det er lett å tenke at vi er gode nok allerede, men en familie på fire kan spare over 10.000 kroner på å kutte matsvinnet sitt. Dette er sparing som kan betale for nesten hele rentehoppet.

– Nervepirrende

Hos Trigger ble det laget tre ulike versjoner av kampanjen.

– Ideen var å komme med regnestykket vårt om hvor mye penger du kan spare på å kutte matsvinn nøyaktig på samme tidspunkt som Norges Bank kom med sin rentebeslutning. For å være presis, 22. september, kokken 10, sier kreativ leder i Trigger, Magdalena Kamøy.

Så gjaldt det å trykke på den riktige knappen for riktig kampanje.

– Nervepirrende, men veldig gøy.

Hver eneste dag kaster vi over 1200 tonn mat i Norge, og over halvparten av det skjer hjemme hos oss. Det får store konsekvenser for både lommebok og miljø. Vi skal ikke mange generasjoner tilbake før det å kaste mat var helt utenkelig, mens i dag går en tredjedel av all mat i søpla.

Tiden med svinn er forbi

Foruten en film der bestemor viser oss hva vi kan spare og motiverer til innsats, har kampanjen også̊ et samarbeid med Krisslovesfood og Jonas Lihaug for å nå ut til et litt yngre og mannlig publikum. Vi har lagt opp til kontekstuell annonsering slik at folk som leser om renteheving får gode tips til hvordan de kan klare rentehoppet ved å spise opp maten sin.

– Ambisjonen er at flere ser nytten av å kutte matsvinn, spesielt i disse tider. Tiden hvor man kunne regne med litt svinn er forbi, sier Schrøder.

Matvett og har også̊ gode samarbeidspartnere som støtter initiativet med egne aktiviteter i forbindelse med matsvinndagen 29. september.

Det er Trigger som står bak kampanjen med Fenomen som filmprodusent og Tobias Grønvold på regi, og Rebell på animasjon.

Powered by Labrador CMS