Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Lene Eltvik Vindfeld.

Delte meninger blant annonsørene: TV 2 advarer mot forbud

Forbrukerrådet vil ha et generelt forbud mot overvåkingsbasert markedsføring. Nå svarer noen av landets største annonsører.

Publisert

Forbrukerrådet har i flere år jobbet for å få forbudt det de omtaler som overvåkingsbasert markedsføring.

På Forbrukerkonferansen forrige uke gjentok fagdirektør Finn Myrstad kravet – og rettet kraftig kritikk mot både reklamebransjen og teknologigigantene.

Rådet mener dagens annonsemodeller utsetter forbrukere for manipulasjon, diskriminering og brudd på personvernet, og ber om politisk handling. 

Delte svar fra norske annonsører

KOM24 har spurt noen av Norges største annonsører hva et mulig forbud mot overvåkingsbasert markedsføring vil bety for dem, hvor viktig datadrevet målretting er i dag – og hva som må til for at flere aktører skal ta i bruk mer personvernvennlige løsninger.

Det svarer ikke Power på. I stedet skriver Silje Ensrud, nordisk kommunikasjonssjef, følgende i en e-post:

– Vi forholder oss til enhver tid til gjeldende regler, og som en profesjonell aktør ivaretar vi personvernet. Generelt er vi opptatt av å kommunisere der kundene våre er med relevant innhold.

TV 2 er mer direkte i sin vurdering av et mulig forbud.

TV 2s organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld.
TV 2s organisasjon- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld.

– Vi opplever at de norske mediehusene tar personvern på høyeste alvor, og at vi skiller oss fra de globale plattformene ved at vi bruker personopplysninger i mindre omfang og på en mer ansvarlig måte, skriver organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld.

Hun mener det er viktig med tiltak som beskytter forbrukerne, men advarer mot å gå for langt.

– Vi ønsker velkomne tiltak som beskytter norske forbrukere, men et generelt forbud mot målretting vil ramme altfor bredt – og vil ikke løse de reelle problemene med tek-gigantenes overvåking.

TINE svarer at de i hovedsak ikke benytter detaljert persondata i målretting.

Kommunikasjonsteamet i TINE: Ingrid Wilberg Arnesen, Peder Buskenes, Ida Bjørnstad Vrangen, Margrete Holm Rogne, Anette Ivsett og Sindre Ånonsen.

– TINE har en bred målgruppe, og derfor annonserer vi også bredt. Når vi målretter, gjør vi det på bakgrunn av livsfaser og generelle medievaner og ikke detaljerte persondata, skriver kommunikasjonsrådgiver Peder Buskenes. 

Han legger til at det er vanskelig å vurdere konsekvensene før man vet hvordan et forbud faktisk vil se ut.

– TINE er forpliktet til å etterleve personvernregelverket som alle andre virksomheter i Norge og tar dette på det største alvor. All bruk av persondata hos oss skal skje på en ansvarlig måte og i tråd med gjeldende regelverk.

ANFO advarer mot særnorske regler

Jan Morten Drange, ANFO.

Annonsørforeningen (ANFO) har uttalt seg kritisk til Forbrukerrådets krav.

Jan Morten Drange var selv til stede på konferansen og sa til KOM24 at det er vanskelig å være uenig i eksemplene som ble løftet fram, men at et forbud er for strengt.

– Lik og rettferdig praksis for alle vil være avgjørende. Det må også gjelde for utenlandske aktører. Særnorske regler kan være direkte konkurransehemmende for norske aktører om utenlandske aktører fortsatt kan gjøre akkurat som de vil.

ANFO mener utfordringene må løses globalt, og at GDPR og den kommende DSA-forordningen gir gode nok verktøy så lenge regelverket håndheves.

– Bryter anbefalinger

Forbrukerrådet mener EU-reguleringene ikke går langt nok, og har sammen med over 50 organisasjoner bedt regjeringen utrede et generelt forbud.

Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet.

Rådet viser til at Stortinget har bedt regjeringen utrede dette, både i 2022 og 2025, uten at det er fulgt opp.

Digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) har avvist behovet for nye vedtak, og peker på at DSA allerede vil forby målrettet reklame basert på sensitive persondata og mot barn.

– Det er ikke det vi har bedt om. Vi har bedt om et generelt forbud. Det har ikke blitt utredet, og det bryter med både Stortingets og Personvernkommisjonens anbefalinger, har Myrstad i Forbrukerrådet sagt til KOM24. 

Overvåkingsbasert reklame innebærer at persondata samles inn og analyseres for å vise målrettede annonser, ofte uten at brukerne selv er klar over det. 

Forbrukerrådet mener dette gjør forbrukere sårbare for manipulasjon, diskriminering og personvernbrudd.

Powered by Labrador CMS