I sommer kunne Jakob August Andresen jublet for sølv i Young Lions Digital etter å ha konkurrert mot over 100 deltakere fra hele verden. Nå har han sagt farvel til sin makker Svein Werner Lyngmyr og meldt overgang til Telenor.

Young Lions-vinner hopper av reklamekarrieren: – Riktig å bytte nå

– Det er ganske mange grunner til at dette var et riktig bytte å gjøre nå.

Publisert

Jakob August Andresen, som nylig vant sølv i Young Lions' Digital-kategori, har forlatt reklamebransjen for å jobbe med nordisk kommunikasjon i Telenor.

– Det er ganske mange grunner til at dette var et riktig bytte å gjøre nå, sier Andresen til KOM24.

I sommer sikret han seg, sammen med Sven Werner Lyngmyr, sølv i den prestisjefylte Young Lions-konkurransen i Digital-kategorien. De utkonkurrerte 49 andre team fra hele verden.

De større linjene

– Det var et enormt karrieremål man kunne sjekke av. Da begynte man å se hva annet man kan finne på, sier han og forteller at han begynte å se i andre retninger enn reklamebransjen.

Andresen har nå forlatt reklameverden i Anorak for å jobbe med nordisk kommunikasjon i Telenor. En av hovedgrunnene til jobbskiftet var ønsket om å arbeide mer langsiktig.

– Jeg ville jobbe med de større linjene, det å komme tettere på forretningsstrategiene og ut av det prosjektbaserte og avgrensede sporet man jobber på i reklame, sier han.

Andresen beskriver det som givende å tre ut av spesialistrollen innen reklame.

Han definerer seg som ambisiøs.

– Når man har nådd et mål, må man definere det nye målet. Jeg har lært mye om reklame og merkevarebygging i Anorak og ANTI, så begynte jeg å se etter hva jeg ikke kan og vil bli flink til og hva som er spennende, sier han.

Andresen har tidligere samarbeidet med Telenor da han var i ANTI, på Bruk huet-kampanjen. Han fremhever selskapets innsats for å ta et tydelig samfunnsansvar, noe han opplevde at de tok på alvor.

– Og det har jeg fått bekreftet nå. Jeg har jobbet med en nordisk sikkerhetsrapport som belyser telekoms rolle i kritisk infrastruktur, sier han.

Hans arbeid med rapporten har omfattet innholdsproduksjon, intern forankring, bistand til ledelsen med kommunikasjon i Norden og utvikling av Telenors nordiske rolle.

Hvert nordisk land har egne kommunikasjonsavdelinger, men den lille avdelingen Andresen tilhører har et overordnet ansvar for å bygge den nordiske posisjonen internt og eksternt. De skal også identifisere synergier på tvers av landene for å finne kommunikasjonsinitiativ som kan videreutvikles i det nordiske markedet.

Det største kultursjokket

Han beskriver oppstarten som å hoppe på et tog i full fart og peker på flere forskjeller fra sitt tidligere arbeid i reklamebyrå.

– Jeg trodde det skulle være en stor forskjell i tempo fra reklamebyrå, men det opplever jeg ikke. Men i et reklamebyrå er det mange med det samme hodet som deg. Her sitter du blant spesialister på ulike områder; strategi, finans. Det å snakke med dem om disse tingene er morsomt, mer enn å bare snakke om den siste kampanjen for den og den, sier han.

– Hva er den største forskjellen med å jobbe i Telenor kontra reklamebyrå?

– Grundigheten er det største kultursjokket, svarer han.

Han påpeker at reklamebransjen ofte opererer med begrensede budsjetter, kunder og tidspress.

– Her opplever jeg at det skal være best mulig, sier han.

Etter en hektisk start anser han at det er nå han skal begynne med onboardingen i selskapet. De skal snart legge planene for 2026 og strategien for nordisk kommunikasjon det kommende året.

– Hva er framtidshorisonten din?

– Jeg er ambisiøs og vil jobbe meg opp og fram. Men nå har jeg mye jeg må lære og det tar den tiden det tar. Det som er så gøy med Telenor er at det er så mange muligheter internt, påpeker han.

Selv om han har forlatt reklamebransjen, i alle fall for nå, har han ikke kuttet alle bånd til sin tidligere arbeidsgiver.

– Jeg savner alle fra Anorak og skal nok innom dem i ettermiddag for en fjerde avskjedspils, sier han, når KOM24 intervjuer han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS