OlssønBarbieri og ANTI sikret norsk heder i D&AD.
OlssønBarbieri og ANTI sikret norsk heder i D&AD.

Bare to norske jobber nådde opp i D&AD

Kjempet mot nesten 12 000 innsendte bidrag. 

Publisert Sist oppdatert

– Vi er stolte over at Kulturhavna har blitt tildelt en Wood Pencil i kategorien New Brand Identity under D&AD Awards! Identiteten til Kulturhavna i Ålesund er basert på medvirkning, og forandrer seg i takt med folks ønsker og behov. Derfor er det ekstra stas at dette åpne og levende identitetsgrepet får oppmerksomhet blant tusenvis av andre sterke bidrag fra hele verden, sier Mats Ottdal, kreativ leder i ANTI, til KOM24.

Torsdag kveld gikk D&AD av stabelen i London og blant 11689 innsendte bidrag nådde to norske jobber helt opp.

– Gøy å se

ANTI fikk en Wood pencil for deres jobb Kulturhavna i Ålesund. 

De har tidligere beskrevet jobben med at Kulturhavna er et levende byrom som alltid endres og formes av innbyggerne selv. Sammen med Ålesund kommune utviklet ANTI en visuell identitet som speiler akkurat det: et sted der kultur, mennesker og ideer møtes og setter sitt preg, hver eneste dag.

Kristin Grimstad, Kenneth Pedersen, ANTI.

– Det er gøy å se at prosjektet får denne typen annerkjennelse. Vi opplever at Kulturhavnas identitet fungerer som en bro mellom innbyggere og beslutningstakere, og viser hvordan teknologi og design kan skape samfunnsnyttige tjenester som fremmer ekte medvirkning og inkludering, sier Kristin Eikeland Grimstad, daglig leder og rådgiver

Prisen deles ut av D&AD (Design and Art Direction), en organisasjonen som jobber for å fremme det globale design- og reklamemiljøet.

D&AD deler ut priser i flere ulike kategorier, og gjevest er det å bli premiert med en Pencil. Det deles ut fire ulike; Wood-, Graphite-, Yellow-, White- og Black Pencil.

Wood pencil er den lavest rangerte av nivåene. Neste nivå er graphite.

– Teknisk utfordring

Her kom OlssønBarbieri inn og sikret seg en blyant i klassen pakningsdesign, for deres jobb for Avamposto Gin.

Henrik Olssøn kunne juble over en solid medaljefangst under årets One Show.
Henrik Olssøn kunne juble over en solid medaljefangst under One Show i 2024. Han kan og juble over D&AD 2025.

– D&AD er uten tvil en av de mest høythengende utmerkelsene i vårt felt, så en Graphite pencil for Avamposto Gin er stort! Så høyt har vi aldri kommet i D&AD før, sier han til KOM24.

– Som et studio som jobber mye med mat og drikkevarer med fokus på storytelling og økologi, betyr det mye både for motivasjon og synlighet å nå opp med to jobber.

OlssønBarbieri ble etablert i 2005 og kaller seg spesialister på identitet og pakning innen mat og drikke og jobber for både norske og internasjonale kunder. De har vunnet i internasjonale konkurranser, hvert år siden 2009.

OlssønBarbieri fikk og shortlist for deres jobb for Tessas Eplegård. POL og Posten fikk og shortlist for deres julekampanje The Reinfall.

To andre jobber med norske røtter gjorde det og bra. En kampanje for Beats by Dr. Dre laget av Uncommon Creative Studio London fikk og shortlist. Denne kampanjen bruker Erling Braut Haaland som fronfigur og er spilt inn i Norge med norske skuespillere og norsk musikk. Geelmuyden Kieses svenske avdeling kom og på shortlist for Not Just Stockholm Film Festival, som er et skandinavisk samarbeid.

 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS